| dc.contributor.author | کرمی, سعید | fa_IR | 
| dc.contributor.author | رستمی, محمود | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T21:17:10Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T21:17:10Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-08T21:17:10Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-29T21:17:10Z |  | 
| dc.date.issued | 2019-01-21 | en_US | 
| dc.date.issued | 1397-11-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2016-06-11 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1395-03-22 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | کرمی, سعید, رستمی, محمود. (1397). شبیهسازی روشهای دائم و غیردائم بهوسیله دینامیک سیالات محاسباتی و بررسی عددی تغییرات هندسی در یک طبقه توربوماشین جریان محوری. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 48(4), 255-264. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2228-5148 |  | 
| dc.identifier.uri | https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_8400.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/107008 |  | 
| dc.description.abstract | یکی از اهداف دینامیک سیالات محاسباتی برای توربوماشینها، پیشبینی عملکرد آنها از قبیل نسبت فشار، راندمان و ماهیت جریان عبوری است. در این پژوهش که از دو بخش تشکیلشده، در بخش اول روشهای شبیهسازی دائم و غیردائم برای یک طبقه از توربوماشین جریان محوری انجام و نتایج اعتبارسنجی شد. در این راستا از دو روش عددی دائم <sup> </sup>شامل روتور یخزده و طبقه و سه روش عددی گذرا شامل گذرای استاندارد، تبدیل زمانیو تبدیل پروفیلاستفاده شد که روشهای گذرا پیشبینی دقیقتری را ارائه نمودند. در روشهای گذرا مشاهده شد که اثرات گذرا شامل دنباله، حباب لبه حمله استاتور و جدایش جریان را میتوان با وضوح بیشتری به دست آورد که این موارد در روشهای پایا ضعیفتر مشاهده شد. بهمنظور حل عددی میدان جریان از شبکهبندی با سازمان و برای مدلسازی آشفتگی از مدل توربولانسی انتقال تنش برشی استفاده شد. در بخش دوم مقاله 9 حالت تغییر هندسی از قبیل ایجاد زبری در سطوح تیغه، چرخشهای ساعتگرد و پادساعتگرد مقاطع فویل، ایجاد شعاع در ریشه تیغهها و ایجاد فاصله محوری بین تیغهها بررسی شد. که مقدار بازدهی در بهترین حالت 2 درصد افزایش و در بدترین حالت 11 درصد کاهش یافت. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 2909 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیک | fa_IR | 
| dc.publisher | University of Tabriz | en_US | 
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Journal of Mechanical  Engineering | en_US | 
| dc.subject | دینامیک سیالات محاسباتی | fa_IR | 
| dc.subject | توربوماشین جریان محوری | fa_IR | 
| dc.subject | مدل توربولانسی انتقال تنش برشی | fa_IR | 
| dc.subject | موج ضربهای | fa_IR | 
| dc.subject | توربوماشین | fa_IR | 
| dc.title | شبیهسازی روشهای دائم و غیردائم بهوسیله دینامیک سیالات محاسباتی و بررسی عددی تغییرات هندسی در یک طبقه توربوماشین جریان محوری | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | یادداشت پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد، گروه مهندسی هیدرودینامیک و جلوبرندگی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار، گروه مهندسی هیدرودینامیک و جلوبرندگی ، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان، ایران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 48 |  | 
| dc.citation.issue | 4 |  | 
| dc.citation.spage | 255 |  | 
| dc.citation.epage | 264 |  | 
| nlai.contributor.orcid | 0000-0001-8959-3487 |  |