نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاحقاقی, میر بیوکfa_IR
dc.contributor.authorوجدی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorنمازی زاده, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T21:16:32Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T21:16:33Z
dc.date.available1399-07-08T21:16:32Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T21:16:33Z
dc.date.issued2017-11-22en_US
dc.date.issued1396-09-01fa_IR
dc.date.submitted2016-02-13en_US
dc.date.submitted1394-11-24fa_IR
dc.identifier.citationاحقاقی, میر بیوک, وجدی, محمد, نمازی زاده, محمد. (1396). پیش‌بینی عملکرد پمپ گریز از مرکز به‌عنوان توربین و تأثیر پره‌های جداکننده. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 47(3), 11-20.fa_IR
dc.identifier.issn2228-5148
dc.identifier.urihttps://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_6768.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/106785
dc.description.abstractپمپ‌های گریز از مرکز با توجه به سادگی طراحی و ساخت نسبت به توربین‌های هیدرولیکی، به‌صورت معکوس به‌عنوان توربین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربرد پمپ‌های شعاعی به‌عنوان توربین باعث تغییراتی در مشخصه‌های عملکردی آن می‌گردد. در این بررسی، یافتن نقطه بهینه کارکرد پمپ در حالت توربین به صورت عددی مورد مطالعه قرار گرفته و منحنی‌های عملکردی با روش شبیه‌سازی عددی استخراج شده است. با توجه به اینکه پره‌های جداکننده به‌عنوان روشی برای بهبود عملکرد توربوماشین‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند، در این بررسی نیز علاوه بر شبیه‌سازی کارکرد پمپ اصلی به‌عنوان توربین، به تأثیر پره‌های جداکننده بر عملکرد پمپ به‌عنوان توربین پرداخته خواهد شد. شبیه‌سازی با روش حجم محدود برای حل معادلات اساسی جریان انجام گرفته است. معادلات مومنتم و پیوستگی به صورت متوسط زمانی استفاده شده و از جمله‌ی چشمه برای اثرات شتاب کریولیس و جانب مرکز استفاده می‌گردد. با توجه به ماهیت آشفته جریان در داخل توربین، مدل آشفتگی  k-ω SST با تابع دیواره استاندارد مورد استفاده قرارگرفته است. تحلیل شبه پایا توسط روش چند دستگاه مختصاتی انجام پذیرفته و نتایج توسط رابط روتور ایستا استخراج می‌گردد.  نتایج حاکی از افزایش دبی مربوط به نقطه‌ی بهترین راندمان به هنگام کارکرد توربینی بوده و از طرف دیگر توان پمپ به‌عنوان توربین با پره‌های جداکننده افزایش یافته است. در برابر این افزایش توان، احتمال وقوع پدیده کاویتاسیون در حضور پره‌های جداکننده کاهش می‌یابد.fa_IR
dc.format.extent7231
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherرئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکfa_IR
dc.publisherUniversity of Tabrizen_US
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک دانشگاه تبریزfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Mechanical Engineeringen_US
dc.subjectپمپ شعاعیfa_IR
dc.subjectپمپ به‌عنوان توربینfa_IR
dc.subjectپره‌ی جداکنندهfa_IR
dc.subjectحل عددیfa_IR
dc.subjectپدیده کاویتاسیونfa_IR
dc.subjectتوربوماشینfa_IR
dc.titleپیش‌بینی عملکرد پمپ گریز از مرکز به‌عنوان توربین و تأثیر پره‌های جداکنندهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی کاملfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی مهندسی مکانیک، تبریز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده فنی و مهندسی، اردبیل، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی مهندسی مکانیک، تبریز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume47
dc.citation.issue3
dc.citation.spage11
dc.citation.epage20
nlai.contributor.orcid0000-0002-2463-5188


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد