ارزیابی و تدوین استراتژی مقصد در چارچوب توسعه پایدارگردشگری نمونه مورد مطالعه: کلان شهر مشهد
(ندگان)پدیدآور
قدمی, مصطفیقدمی, مصطفینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این تحقیق ارزیابی استراتژیک و ارائه استراتژیهای بهینه بخش گردشگری کلانشهر مشهد در چارچوب رویکرد توسعه پایدار گردشگری است. روش تحقیق از نوع توصیفی و تحلیلی مبتنی بر مشاهدات میدانی و تهیه چک لیست و استفاده از ابزارهای تحلیلی SWOT ,IEA, QSPM بوده است. در فرایند تحقیق ضمن بررسی دادهها و اطلاعات جمع آوری شده از منابع مختلف و بررسیهای میدانی، مجموعه یافتهها با استفاده از ابزار SWOT طبقه بندی وجمع شد. سپس به منظور تعیین موقعیت استراتژیک مقصد و اولویت بندی عوامل درونی و بیرونی و تعیین نوع استراتژیهای چهارگانه در راستای اهداف از ابزار IEA استفاده شد و در نهایت با استفاده از روش QSPM اولویتهای استراتژیک تعیین شد. نتایج نشان میدهد حوزه گردشگری مشهد در راستای توسعه پایدار گردشگری با ضعفهای عمیق تری نسبت به قوتها روبرو ست. اما به لحاظ محیط بیرونی با فرصتهای متعدد و قوی تر روبروست که در صورت اتخاذ و پیاده سازی استراتژیهای WO به ویژه تلاش در جهت تحقق مدیریت یکپارچه گردشگری میتوان به نتایج مطلوب تری دست یافت.
کلید واژگان
توسعه پایدارگردشگریارزیابی استراتژیک
استراتژی مدیریت یکپارچه گردشگری
مشهد
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2011-07-231390-05-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
شاپا
2008-53542252-0848




