بررسی و ارزیابی اثرات اقتصادی BRT بر کاربریهای تجاری کلانشهر تبریز؛ فلکه دانشگاه تا چهار راه شریعتی
(ندگان)پدیدآور
صفرپور, میثمقنبری, ابوالفضلکرد, قهرماننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
رشد روزافزون جمعیت و به تبع آن توسعه شهری باعث ایجاد تغییراتی در جابجایی انسان و کالا در سطح شهر میشود که گاهی این تغییرات از نظر ساختاری با سیستم موجود در شهر خوانایی ندارند. سیستم BRT یکی از اشکال حمل و نقل تودهای است که در راستای حل مشکل ترافیک و حرکت به سمت توسعه پایدار شهری طراحی و اجرا شده است. در این مسیر برنامه ریزان و سیاستگذاران همچنان به سرمایه گذاری در شبکه حمل و نقل و متراکم سازی اراضی، فارغ از اثرات وسیع اقتصادی- اجتماعی بر سیستم شهر، علاقه نشان میدهند. این مطالعه با هدف بررسی و ارزیابی اثرات سیستم BRT بر کاربریهای تجاری حاشیه خیابان در شهر تبریز از فلکه دانشگاه تا چهارراه شریعتی انجام پذیرفت ه است . روش پژوهش اسنادی و میدانی است و دادهها به صورت پیمایشی از طریق پرسشنامه و مصاحبه با کسبه و بازاریان جمع آوری شده است. سپس با استفاده از نرم افزرارهای ACCESS و SPSS تجزیه و تحلیل و پردازش اطلاعات صورت گرفته و در نهایت با وارد کردن دادهها به محیط GIS ، از طریق ماژول زمین آمار ( Geo Statical )، نمودارهای مکانی دادهها ترسیم و نقشههای خروجی برای سهولت تجزیه و تحلیل بصری آماده شدهاند. بر اساس نتایجی که از تحقیق حاضر به دست آمده است؛ سوای رکود بازار و مشکلات اقتصادی، تأثیرات سوء خطوط BRT بر کاربریهای تجاری به خصوص در قیمت سرقفلیها و اجارهبها و تعداد مراجعه کنندگان به مغازهها و فروشگاهها به طور چشمگیری نمایان است که البته اثرات سوء بر کاربریهای تجاری قسمت شمالی نسبت به کاربریهای جنوبی ملموستر است.
کلید واژگان
BRTاثرات اقتصادی
کاربریهای تجاری
تبریز
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2013-04-211392-02-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
شاپا
2008-53542252-0848




