• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش شهرسازی
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش شهرسازی
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی ایجاد مؤلفه‌های شهر دوستدار کودک در شهر بندرانزلی

    (ندگان)پدیدآور
    رشیدکلویر, حجت اللهکریمی آذری, امیررضاپوررضا, سید هادی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.920 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بیان مسأله: افزایشِ شهرنشینی و کمبود فضاهای شهری برای حضور کودکان در محیط­های شهری، موجب شده است تا حضور آن‌ها در این عرصه روزبه‌روز کاهش یابد. نبود این فضاها، باعث گردیده تا حس تعلقِ کودکان به فضای شهری به‌گونه‌ای متفاوت ارزیابی گردد. ازاین‌رو، می‌توان این‌گونه بیان داشت که محیط، نقش بنیادین در شکل‌گیری شخصیت و رشد کودک داشته که از این طریق می‌تواند عوامل فرهنگی، اجتماعی و یا بخش عمده­ای از دل‌بستگی‌های محیطی و مکانی کودک در بستر خانواده و محله شکل بگیرد. هدف: مطالعه­ی حاضر در تلاش است تا میزانِ ارتباط مؤلفه‌هایی همچون انعطاف‌پذیری محیط، هویتِ مکانِ حضور کودک و قابلیت حضورپذیری محلات، به‌عنوان مؤلفه‌های شهرسازی با مؤلفه‌هایی مانند بازی‌سازی محیط، هیجان تجربه‌شده کودک و مشارکت کودکان در تصمیم­گیری را موردسنجش قرار دهد. پرسش اساسی این پژوهش، اثر و میزان هر یک از مؤلفه‌ها بر دیگری می‌باشد. روش:این کنکاش از لحاظ روش‌شناسی، کمی و راهبرد آن، توصیفی و از نوع علَی_مقایسه‌ای است. ابزار جمع‌آوری داده­ها، پرسشنامه محقق ساخت است که جامعه­ی آماری آن را ۸۰۰۰ دانش‌آموزانِ مقطع ابتدایی شهر بندرانزلی تشکیل می­دهد که از میان آن‌ها ۳۶۷ نفر به‌عنوان نمونه، به‌صورت پرسشنامه بسته_­ پاسخ، موردمطالعه و با استفاده از نرم‌افزارهای 24SPSS و 80/8 LISREL مورد تحلیل قرارگرفته‌اند. یافته‌ها: تحلیل یافته‌ها حاکی از آن است که انعطاف‌پذیری محیط، بیشترین ضریب اثر را با 95%، در کودکان داشته که باعث ایجاد خلاقیت در ساخت و به وجود آوردن بازی در محیط توسط کودک می‌شود. نتیجه ­گیری: حضورپذیری محلات با 94 درصد و هویت مکانِ حضور کودک با 89 درصد در رده‌های دوم و سوم، بیشترین تأثیرگذاری را به ترتیب بر شرکت در تصمیم‌گیری و هیجان تجربه‌شده کودکان در نتایج پرسشنامه کسب کرده است.
    کلید واژگان
    شهردوستدارکودک
    محلات
    انعطاف‌پذیری
    هویت مکان
    شرکت در تصمیم‌گیری

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2020-09-22
    1399-07-01
    ناشر
    دانشگاه گیلان
    University of Guilan
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه معماری دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
    دانشیار گروه معماری، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
    دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه معماری دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

    شاپا
    2645-5412
    URI
    https://dx.doi.org/10.22124/upk.2020.14181.1273
    https://upk.guilan.ac.ir/article_4060.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/106035

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب