ارزیابی ایجاد مؤلفههای شهر دوستدار کودک در شهر بندرانزلی
(ندگان)پدیدآور
رشیدکلویر, حجت اللهکریمی آذری, امیررضاپوررضا, سید هادینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بیان مسأله: افزایشِ شهرنشینی و کمبود فضاهای شهری برای حضور کودکان در محیطهای شهری، موجب شده است تا حضور آنها در این عرصه روزبهروز کاهش یابد. نبود این فضاها، باعث گردیده تا حس تعلقِ کودکان به فضای شهری بهگونهای متفاوت ارزیابی گردد. ازاینرو، میتوان اینگونه بیان داشت که محیط، نقش بنیادین در شکلگیری شخصیت و رشد کودک داشته که از این طریق میتواند عوامل فرهنگی، اجتماعی و یا بخش عمدهای از دلبستگیهای محیطی و مکانی کودک در بستر خانواده و محله شکل بگیرد.
هدف: مطالعهی حاضر در تلاش است تا میزانِ ارتباط مؤلفههایی همچون انعطافپذیری محیط، هویتِ مکانِ حضور کودک و قابلیت حضورپذیری محلات، بهعنوان مؤلفههای شهرسازی با مؤلفههایی مانند بازیسازی محیط، هیجان تجربهشده کودک و مشارکت کودکان در تصمیمگیری را موردسنجش قرار دهد. پرسش اساسی این پژوهش، اثر و میزان هر یک از مؤلفهها بر دیگری میباشد.
روش:این کنکاش از لحاظ روششناسی، کمی و راهبرد آن، توصیفی و از نوع علَی_مقایسهای است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخت است که جامعهی آماری آن را ۸۰۰۰ دانشآموزانِ مقطع ابتدایی شهر بندرانزلی تشکیل میدهد که از میان آنها ۳۶۷ نفر بهعنوان نمونه، بهصورت پرسشنامه بسته_ پاسخ، موردمطالعه و با استفاده از نرمافزارهای 24SPSS و 80/8 LISREL مورد تحلیل قرارگرفتهاند.
یافتهها: تحلیل یافتهها حاکی از آن است که انعطافپذیری محیط، بیشترین ضریب اثر را با 95%، در کودکان داشته که باعث ایجاد خلاقیت در ساخت و به وجود آوردن بازی در محیط توسط کودک میشود.
نتیجه گیری: حضورپذیری محلات با 94 درصد و هویت مکانِ حضور کودک با 89 درصد در ردههای دوم و سوم، بیشترین تأثیرگذاری را به ترتیب بر شرکت در تصمیمگیری و هیجان تجربهشده کودکان در نتایج پرسشنامه کسب کرده است.
کلید واژگان
شهردوستدارکودکمحلات
انعطافپذیری
هویت مکان
شرکت در تصمیمگیری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
دانشگاه گیلانUniversity of Guilan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه معماری دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایراندانشیار گروه معماری، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه معماری دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران




