نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپروین, مائدهfa_IR
dc.contributor.authorباباپور خیرالدین, جلیلfa_IR
dc.contributor.authorزارعان, مصطفیfa_IR
dc.date.accessioned1402-08-26T20:57:10Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-11-17T20:57:12Z
dc.date.available1402-08-26T20:57:10Zfa_IR
dc.date.available2023-11-17T20:57:12Z
dc.date.issued2021-03-21en_US
dc.date.issued1400-01-01fa_IR
dc.date.submitted2022-04-18en_US
dc.date.submitted1401-01-29fa_IR
dc.identifier.citationپروین, مائده, باباپور خیرالدین, جلیل, زارعان, مصطفی. (1400). اثربخشی آموزش سبک زندگی بر نشانه‌های شناختی، هیجانی و رفتاری افراد مبتلا به افسردگی اساسی. پژوهش اجتماعی, 16(59), 57-66.fa_IR
dc.identifier.issn2008-3726
dc.identifier.urihttps://jtbcp.roudehen.iau.ir/article_2188.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1049361
dc.description.abstractافسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی است که بروز آن با نشانه‌های شناختی، هیجانی، رفتاری و فیزیولوژیک همراه است. این اختلال سیری نسبتا مزمن دارد و درصد قابل توجهی از مبتلایان معمولا با بازگشت و عودهای مکرر این بیماری مواجه می‌شوند. در سال‌های اخیر رابطه سبک زندگی و بیماری‌های مختلف جسمی و روانی به ویژه بیماری‌های مزمن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش سبک زندگی بر نشانه‌های شناختی، هیجانی و رفتاری افراد مبتلا به افسردگی اساسی بود. برای این منظور، طی یک مطالعه تجربی تک‌موردی از نوع خطوط پایه چندگانه با سه بیمار مبتلا به افسردگی عمده که از طریق نمونه‌گیری هدفمند از بین افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی شهر تهران انتخاب و از نظر افسردگی مورد آزمون قرار گرفتند.  ترسیم دیداری، محاسبه درصد بهبودی و اندازه اثر نشان داد که تاثیر آموزش سبک زندگی در کاهش علایم و نشانه‌های شناختی، هیجانی و رفتاری در افراد افسرده از نظر بالینی معنا دار است. به نظر می‌رسد آموزش سبک زندگی در کاهش علایم و نشانه‌های شناختی، هیجانی و رفتاری اختلال افسردگی عمده از کارایی لازم برخوردار است.fa_IR
dc.format.extent925
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنfa_IR
dc.publisherRudehen Islamic Azad Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهش اجتماعیfa_IR
dc.relation.ispartofSocial Researchen_US
dc.subjectافسردگی اساسیfa_IR
dc.subjectسبک زندگیfa_IR
dc.subjectعلایم روانشناختیfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش سبک زندگی بر نشانه‌های شناختی، هیجانی و رفتاری افراد مبتلا به افسردگی اساسیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدپارتمان روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue59
dc.citation.spage57
dc.citation.epage66
nlai.contributor.orcid0000000191636386


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد