دوره 8, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • معنویت برای کودکان در عرفان اسلامی با تکیه بردیدگاه آیت‌الله شاه‌آبادی(س) و امام خمینی(ره) 

    وکیلی, هادی؛ داورنیا, مریم؛ برخورداری, زینب (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2017-08-23)
    معنویت از مفاهیمی است که در عصر حاضر مورد توجه ویژه قرارگرفته و اکنون در مورد کودکان نیز به کار برده می‌شود. معنویت از مفاهیم کلیدی دینی است و بر مبانی، ساختار و روشهای معین دینی استوار است. در عرفان اسلامی نیز معنویت نقش ...

  • وامداری سهروردی به ابن‌سینا در منطق تعریف 

    عظیمی, مهدی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2017-08-23)
    آیا نقدهای سهروردی بر نظریۀ مشائیِ تعریف، و تأسیس نظریۀ اشراقیِ تعریف به دست او، یک واگرایی تند و تیز از منطق تعریف ابن‌سیناست؟ پاسخ ضیائی و والبریج مثبت است؛ پاسخ این جستار، اما، منفی‌ست. سهروردی در حکمة الإشراق ...

  • چیستی درد از دیدگاه ابن سینا 

    سعیدی مهر, محمد (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2017-08-23)
    فیلسوفان از گذشته تا کنون کوشیده اند با رویکردی فلسفی پرده از زوایای پنهان پدیده ای که آن را «درد» می نامیم، بردارند. یکی از پرسش‌های اساسی و مقدماتی در این زمینه، پرسش از چیستی (ماهیت) درد است. ابن سینا به مسئله چیستی درد ...

  • مفهوم کمال در علم‌النفس ارسطو 

    عباسی حسین‌آبادی, حسن (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2017-08-23)
    مفهوم «کمال» در اندیشه ارسطو به‌طور کلی با دو واژه «انرگیا» و «انتلخیا» بیان شده است که هر دو در انگلیسی به (Actuality) ترجمه شده است. ارسطو در بحث علم‌النفس برای تعریف نفس یکبار نفس را به صورت بدن طبیعی تعریف کرده است و ...

  • در ـ جهان بودن و موجودیت بالعرض ماهیت؛ استدلال‌هایی برای در ـ جهان بودن ماهیت در فلسفه صدرا 

    حسینی, داود (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2017-08-23)
    در ادبیات معاصر درباره در ـ جهان بودن یا در ـ ذهن بودن ماهیت ازمنظر صدرا اختلاف نظر وجود دارد. در این نوشتار قصد داریم که دلایلی اقامه کنیم مبنی‌بر این‌که ازمنظر صدرا ماهیت امری در ـ جهان است. برای این منظور، استدلال خواهد ...