دوره 5, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
خیال و مثال در اندیشۀ ابن عربی و ملاصدرا
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2014-05-22)ازجمله مسائل مطرحشده در فلسفه و عرفان اسلامی، مقولة خیال و مثال و برزخ است که در تبیین بسیاری از اعتقادات اسلامی ازجمله اصل معاد و حیات پس از مرگ، و اثبات تجرد روح و غیره نقش اساسی دارد. ابن عربی، ملاصدرا، ابن سینا، فارابی، ...
-
بررسی دیدگاه ملاصدرا و جان هیک در باب ارتباط نفس و بدن
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2014-05-22)ارتباط نفس و بدن از مباحث مهم فلسفة ذهن است. دربارة این ارتباط دو دیدگاه وجود دارد: یگانهانگاری و دوگانهانگاری؛ دوگانهانگاری دیدگاهی است که انسان را متشکل از دو جنبة بدن مادی و نفس مجرد میداند. یگانهانگاری که در تقابل ...
-
ارادۀ آزاد از دیدگاه صدرالمتألهین
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2014-05-22)تقابل ضرورت علّی با ارادة آزاد از مباحث مهمی است که همواره ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. خلط بین اراده و اختیار و تقریر نادرست اشکال ارادة آزاد، باعث شده تا این مسئله با ابهامات فراوانی همراه باشد. برخلاف تصور رایج ...
-
نقد و بررسی دیدگاه استاد حائری یزدی (ره) دربارة مسئلة اتحاد عاقل و معقول (با ابتنا بر جستارهای فلسفی)
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2014-05-22)از آن مدد میگیرد، استاد حائری یزدی هم در کاوشهای عقل نظری و نیز در مقالهای که در کتاب جستارهای فلسفی چاپ شده است، به طور مبسوط در بیان و تحلیل برهان، کوشیده است. اما بیانات ایشان در زمینة اتحاد، که ...
-
نظام اخلاقی حارث محاسبی
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2014-05-22)حارث محاسبی شناختهشدهترین عارف در حوزة عرفان اسلامی دورة نخست است. با توجه به آثار محاسبی بهیقین میتوان وی را یک متفکر اخلاق دانست. مهمترین اثر محاسبی الرعایه است که هم در شرق و هم در غرب شناخته شده است؛ شاید ...
-
راهبرد آموزشی تجربۀ زیباییشناختی بر مبنای اندیشههای معرفتشناسی استاد جعفری
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2014-05-22)رویکرد معرفتشناختی هر متفکر در نوع نگرش تربیتی او تأثیرگذار است و روند فعالیت معلم در فرایند یادگیری را تعیین میکند. این مقاله، بر اساس مبانی معرفتشناسی علامه محمدتقی جعفری، با رویکرد کیفی و روش توصیفی ـ استنتاجی به ...



