دوره 5, شماره 1

 

ارسال های اخیر

  • خیال و مثال در اندیشۀ ابن عربی و ملاصدرا 

    میرزایی, سمنبر؛ وکیلی, هادی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2014-05-22)
    ازجمله مسائل مطرح‏شده در فلسفه و عرفان اسلامی، مقولة خیال و مثال و برزخ است که در تبیین بسیاری از اعتقادات اسلامی ازجمله اصل معاد و حیات پس از مرگ، و اثبات تجرد روح و غیره نقش اساسی دارد. ابن عربی، ملاصدرا، ابن سینا، فارابی، ...

  • بررسی دیدگاه ملاصدرا و جان هیک در باب ارتباط نفس و بدن 

    محمدی, حسین؛ کشفی, عبدالرسول؛ ابراهیمی, حسن (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2014-05-22)
    ارتباط نفس و بدن از مباحث مهم فلسفة ذهن است. دربارة این ارتباط دو دیدگاه وجود دارد: یگانه‏انگاری و دوگانه‏انگاری؛ دوگانه‏انگاری دیدگاهی است که انسان را متشکل از دو جنبة بدن مادی و نفس مجرد می‎داند. یگانه‎انگاری که در تقابل ...

  • ارادۀ آزاد از دیدگاه صدرالمتألهین 

    حسین‎زاده, محمد (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2014-05-22)
    تقابل ضرورت علّی با ارادة آزاد از مباحث مهمی است که همواره ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. خلط بین اراده و اختیار و تقریر نادرست اشکال ارادة آزاد، باعث شده تا این مسئله با ابهامات فراوانی همراه باشد. برخلاف تصور رایج ...

  • نقد و بررسی دیدگاه استاد حائری یزدی (ره) دربارة مسئلة اتحاد عاقل و معقول (با ابتنا بر جستارهای فلسفی) 

    توکلی, محمدهادی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2014-05-22)
    از آن مدد می‏گیرد، استاد حائری یزدی هم در کاوش‏های عقل نظری و نیز در مقاله‏ای که در کتاب جستارهای فلسفی چاپ شده است، به طور مبسوط در بیان و تحلیل برهان، کوشیده است. اما بیانات ایشان در زمینة اتحاد، که ...

  • نظام اخلاقی حارث محاسبی 

    قاسمی, اعظم (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2014-05-22)
    حارث محاسبی شناخته‌شده‌ترین عارف در حوزة عرفان اسلامی دورة نخست است. با توجه به آثار محاسبی به‌یقین می‌توان وی را یک متفکر اخلاق دانست. مهم‌ترین اثر محاسبی الرعایه است که هم در شرق و هم در غرب شناخته شده است؛ شاید ...

  • راهبرد آموزشی تجربۀ زیبایی‏شناختی بر مبنای اندیشه‏های معرفت‏شناسی استاد جعفری 

    متقی, زهره؛ نوروزی, رضاعلی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2014-05-22)
    رویکرد معرفت‌شناختی هر متفکر در نوع نگرش تربیتی او تأثیر‌گذار است و روند فعالیت معلم در فرایند یادگیری را تعیین می‏کند. این مقاله، بر اساس مبانی معرفت‏شناسی علامه محمدتقی جعفری، با رویکرد کیفی و روش توصیفی ـ استنتاجی به ...