تبیین جامعه شناختی تعیین کننده های اجتماعی- فرهنگی جهت گیری پوششی زنان (مطالعه موردی: زنان 15 تا 49 سالۀ شهر شیراز)
(ندگان)پدیدآور
رجایی, صادقمختاری, مریممیرفردی, اصغرنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، شناخت و تبیین تعیینکنندههای اجتماعی-فرهنگی جهتگیری پوششی زنان است. جامعه آماری پژوهش، زنان گروه سنی 15 تا 49 سالۀ شهر شیراز در سال 1396 میباشند که به شیوۀ نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحله، تعداد 550 زن به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامة محققساخته شامل 53 گویه با رواییسازه(%65) و پایایی(%79) بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار Amos استفاده شده است.نتایج تحقیق نشان میدهند که 38% از زنان مورد مطالعه جهتگیری پوششی بنیادگرای اسلامی، 5/50% جهتگیری اعتدالی و 5/11% جهتگیری پوششی سکولار داشتهاند. در این روند، تعیینکنندههای جهانبینی توسعهای با بارعاملی(36/0) و رسانههای جدید ارتباطی با بارعاملی (63/0) در مقیاس جهانی، مصرفگرایی با بارعاملی(56/0)، پایگاه اقتصادی-اجتماعی با بارعاملی(41/0) و خانواده با بارعاملی(37/0) در سطح محلی و لذتگرایی با بارعاملی(53/0) و نیاز به تأییدخواهی با بارعاملی(42/0) در سطح فردی، در یک رابطة ساختاری، جهتگیری پوششی زنان را شکل و جهت میبخشند.
کلید واژگان
جهت گیری پوششی زنانجهان بینی توسعه ای
رسانه های جدید ارتباطی
مصرف گرایی
لذت گرایی
تأییدخواهی
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
گروه علوم اجتماعی دانشگاه یاسوجدانشگاه یاسوج
گروه علوم اجتماعی دانشگاه شیراز
شاپا
2383-07432383-0751




