تدوین برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی زنان سرپرست خانوار بر مبنای نظریۀ روانشناسی فردیو ارزیابی اثربخشی آن
(ندگان)پدیدآور
کریمی وکیل, علیرضاشفیع آبادی, عبداللهفرحبخش, کیومرثیونسی, جلیلنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر تدوین برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی زنان سرپرست خانوار بر مبنای نظریۀ روانشناسی فردی و ارزیابی اثربخشی آن بود که در دو مرحله و به صورت کیفی و کمی انجام شد. مرحلۀ اول با روش تحلیل محتوای مضمونی انجام گرفت، جامعه پژوهش منابعی(کتب) بودند که در آنها نظریه روانشناسی فردی شرح داده شده بود. نمونه گیری آن بصورت هدفمند انجام شد. مرحلۀ دوم به روش نیمه آزمایشی انجام شد که طرح آن از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری زنان سرپرست خانوار بودند؛ که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، تعداد 30 نفر، و با توجه به ملاک های ورود به پژوهش انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده گردید. یافته ها در بخش کیفی، منجر به ارائه برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی برای زنان سرپرست خانوار گردید و در بخش کمی یافته ها نشان داد که برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی بر افزایش سطح توانمندی روانی زنان سرپرست خانوار تأثیر دارد و می توان نتیجه گرفت، توانمندسازی روانشناختی فرایند قدرت بخشیدن به افراد است که باعت می شود تا احساس توانایی و شایستگی خویش را بهبود بخشند و بر احساس ناتوانی و درماندگی غلبه کنند
کلید واژگان
زنان سرپرست خانوارتوانمندسازی روانشناختی
روانشناسی فردی
برنامۀ آموزشی
شماره نشریه
23تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی همدان، همدان، ایرانگروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
گروه سنجش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
2383-07432383-0751




