بررسی رابطة سلامت عمومی با فرسودگی شغلی و کفایت اجتماعی معلمان زن مدارس ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1392-1393
(ندگان)پدیدآور
صلیبی, ژاسنتمدرسی, گلالهنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطة بین سلامت عمومی با فرسودگی شغلی و کفایت اجتماعی معلمان زن مدارس ابتدایی در شهر تهران انجام شده است. در این تحقیق از پرسشنامة 28 سؤالی GHQ، که برای سنجش سلامت عمومی به کار میرود، استفاده شده است. همچنین برای سنجش فرسودگی شغلی (MBI) از پرسشنامة 25 سؤالی مسلچ، شامل چهار خردهآزمون (خستگی عاطفی، مسخ شخصیت، عملکرد شخصی، و درگیری) استفاده شده است و در نهایت برای سنجش کفایت اجتماعی از پرسشنامة الگوی چهاربعدی کفایت اجتماعی فلنر، شامل 47 پرسش، استفاده شده است. دادههای خام گردآوریشده از طریق روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی تجزیه و تحلیل شده است. برای تحلیلهای استنباطی از رگرسیون سادة تکمتغیره استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داده است که بین سلامت عمومی و فرسودگی شغلی ارتباط معکوس و معناداری وجود دارد؛ به این معنی که با افزایش سلامت عمومی، فرسودگی شغلی کاهش و با کاهش میزان سلامت عمومی، فرسودگی شغلی افزایش مییابد، اما بین سلامت عمومی و کفایت اجتماعی ارتباط معناداری وجود ندارد
کلید واژگان
سلامت عمومیفرسودگی شغلی
کفایت اجتماعی
معلمان زن مدارس ابتدایی
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیدانشگاه آزاد اسلامی
شاپا
2383-07432383-0751




