مطالعۀ منابع هویتی دانش آموزان متوسطۀ پنج قوم آذری، کرد، ترکمن، بلوچ و عرب
(ندگان)پدیدآور
علیگو, محمودموحد, مجیدحمیدی زاده, احسان
نوع مدرک
Textعلمی_ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقوله هویت در بسیاری از کشورها ازجمله ایران، مقوله واحدی نیست و متأثر از منابع هویتی گوناگون است که گاهی تضاد و کشاکش آنها با یکدیگر موجب نگرانیهایی شده است. هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت و تحلیل منابع هویتی نوجوانان اقوام مختلف و فهم پیچیدگی های آن است تا بتوانیم به درک جامعه از الگوهای هویت ایرانی در بین نوجوانان دست پیدا کنیم. به همین منظور، نظریه هایی که به مسئله هویت از منظر رویکرد ترکیب گرایی همچنین منظر کنش متقابل نمادین تاکید دارد در تحلیل منابع هویتی نوجوانان به عنوان چارچوب نظری تحقیق انتخاب شدند. روش تحقیق در این پژوهش رویکرد کمی و با استفاده از تکنیک پیمایش انجام گرفته است ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده و جامعه آماری هم نوجوانان شهرهای زاهدان اهواز ارومیه سنندج و گرگان است. در این مطالعه نمونه آماری 2000 نفر را شامل میشود. پس از جمع آوری اطلاعات داده های تحقیق از طریق پرسشنامه با استفاده از نرم افزار spss ،Amos در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی بررسی و تحلیل شدند. بر اساس یافته های این مطالعه به غیر از هویت ملی در مابقی ابعاد جنسیت اثرگذار است و بعد هویت جهانی در بین دختران بیشتر از پسران نوجوان است و ابعاد قومی و مذهبی هویت دربین پسران بالاتر از دختران است. از این یافته ها میتوان استنتاج نمود که دختران نسبت به پسران گرایش بالاتری به مدرنیته دارند و وسازه های اجتماعی و قومی در نقش پذیری و جامعه پذیری پسران قویتر است.
کلید واژگان
منابع هویتیاقوام ایرانی
هویت ملی
هویت مذهبی
دانشآموزان
شماره نشریه
55تاریخ نشر
2023-08-231402-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامیسازمان پدید آورنده
دانش آموخته دکتری جامعه شناسی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایراناستاد بخش جامعه شناسی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
استادیار جامعه شناسی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران



