• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات میان فرهنگی
    • دوره 18, شماره 55
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات میان فرهنگی
    • دوره 18, شماره 55
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    برساخت فرهنگ دینداری در شبکه‏ اجتماعی اینستاگرام و نقش آن در تحول مرجعیت دینی

    (ندگان)پدیدآور
    آقارجبی, ریحانهرسولی, محمدرضانجاتی حسینی, سید محمود
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    علمی_ پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این مقاله با هدف مطالعه تحول مرجعیت دینی بر اساس ابعاد فرهنگ دینداریِ برساخت شده در شبکه اینستاگرام آغاز شد. پژوهشگر که رویکردی استقرایی به موضوع داشت، تنها با تاکید بر دو نکته محورهای نظری خود را برای گردآوری داده ‏ها مشخص نمود که عبارتند از: کثرت‏ گرایی دینی موجب از میان رفتن انحصارگرایی نمی ‏شود و در ضمن، صرفا انحصارگرایی در دین به پذیرش مرجعیت دینی منتهی نخواهد شد. پس از مرور بحث‏ های نظری در این باره و مقایسه آن با پژوهش‏های انجام شده، گردآوری داده‏ ها را بر اساس اصول روش نتنوگرافی (مردم‏نگاری آنلاین) انجام داد. در بخش نمونه‏گیری ۱۵ صفحه در اینستاگرام که متعلق به دیدگاه‏های مختلف دینی بودند و منتسب به افراد شناخته ‏شده که موافقان و مخالفان فرهنگ دینداریِ حاکم بر جامعه را شامل می‏شد، انتخاب شد. البته تعداد دنبال‏کننده‏های این صفحات نیز یکی از شاخص ‏های انتخاب صفحات مذکور بودند. در بخش گردآوری داده ‏ها پست‏ های تصویری، نوشتاری و صوتی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل داده ‏ها نشان داد که فرهنگ دینداری دارای ابعاد مناسکی، پیامدی، تجربی، اعتقادی و اخلاقی هستند. اما نقش این ابعاد در تحول جایگاه مرجعیت سنتی به یک میزان نبوده است. در بُعد مناسکی، مرجعیت سنتیِ دینی جایگاه ویژه‏ای دارد، اما در بُعد پیامدی مرجعیت عقل و انتقاد عقلانی در برابر مرجعیت سنتی قرار می‏گیرد و دیدگاه ‏های متفاوتی را در کارکردهای فرهنگ دینی نشان می‏ دهد. تنوع تجربیات دینی به تنوع دیدگاه‏ها در نسبت دادن تجربه‏ها به مرجعیت سنتی نقش داشته و جایگاه مرجعیت سنتی در بُعد تجربی تضعیف شده است. در بُعد اخلاقی همانطور که هیک نیز اشاره می‏ کند با دو سنخ قضاوت اخلاقی و قضاوت عقلانی مواجه هستیم که تعاریف معرفت‏ شناختی از دین را با مرجعیت‏های چندگانه مشخص می‏کند. در نهایت، در بُعد اعتقادی، بدون خدشه وارد شدن به محورهای اساسی دین، مرجعیت چندوجهی بازنمایی شده است. درنهایت، چهار نوع مرجعیت در انواع دینداریِ مرجعیت‏ گرا شناسایی شد که عبارتند از مرید در دینداری عرفانی، ائمه و مرجع تقلید در دینداری سنتی، معیار عقلانیت در دینداری عقل‏گرا و تفسیر شخصی در دینداری خودمرجع.
    کلید واژگان
    برساخت
    فرهنگ دینداری
    مرجعیت دینی
    مرجعیت چندگانه
    مرجعیت سنتی

    شماره نشریه
    55
    تاریخ نشر
    2023-08-23
    1402-06-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    دانشیار، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    استادیار، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

    شاپا
    1735-8663
    URI
    https://icsq.journals.iau.ir/article_705255.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1033714

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب