تحلیل زیبایی شناسی آوایی و واژگانی مجموعه های (آخر شاهنامه و از این اوستا) اخوان ثالث با رویکرد هنجارگریزی
(ندگان)پدیدآور
خوشه چین, علیکیا لاشکی, نعیمهترکمانی باراندوزی, وجیههکریم پسندی, کورسنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده:زیباییشناسی ادبی یکی از مهمترین و شاخصترین شیوههای بررسی مفاهیم و مضامین نکات ادبی و تجلی زیبایی های موجود در زبان شعر است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. سطوح آوایی و واژگانی از جمله حوزه هایی است که با توجه به نظریۀ «هنجار گریزی» میتوان آنها را در حیطۀ زبان مورد بررسی قرارداد. بدین معنا که تحولاتی که در سطح آوایی زبان رخ می دهد در نهایت باعث تشخص سبکی آن درحوزۀ موسیقایی میشود. بررسی زیبایی شناسی واژگانی نیز در تمایز سبکی شعر شاعران دارای نقشی تعیین کننده است. این مقاله که به شیوه ی توصیفی –تحلیلی انجام شده است به بررسی زیبایی شناسی آوایی و واژگانی در دو اثر برجسته ی اخوان ثالث،( از این اوستا - آخر شاهنامه )پرداخته است. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که مهدی اخوان ثالث، عدول از قواعد زبان معیار را، به عنوان روشی برای آفرینش مضامین ناب شعری، و ایجاد تمایز سبکی در حوزه های موسیقایی و زبانی برگزیده است. اخوان در زیبایی شناسی آوایی از فرایند هایی همچون: ابدال، اشباح، تسکین، تشدید، حذف و اضافه به زیباترین شکل استفاده کرده است. زیبایی شناختی واژگانی اخوان نیز بیشتر در حیطه های ترکیب سازی و باستانگرایی در حوزه های (اسم – فعل –صفت و حرف ) انجام شده است.
کلید واژگان
کلیدواژگان:اخوان ثالثزیبایی شناسی آوایی
واژگانی
هنجارگریزی
ادبیات فارسی
شماره نشریه
55تاریخ نشر
2023-06-221402-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی اراکسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری ادبیات دانشگاه چالوساستادیارادبیات دانشگاه چالوس
دانشگاه آزاد واحد چالوس
استادیار دانشگاه چالوس .ایران




