تحلیل استراتژیک توسعه گردشگری پایدار بر اساس مدل ماتریس داخلی و خارجی و تعیین راهبرد SWOT (مطالعه موردی: تالاب شادگان)
(ندگان)پدیدآور
اسدی, سمیهقربانیان, جبرائیلبرنا, رضامرشدی, جعفرجوانمردی, منوچهرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ژئومورفوسایتها توان تبدیل به مراکز گردشگری را دارند. تالاب شادگان به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب در فصل زمستان و بهار، پذیرای گردشگران بیشماری است. هدف از انجام این تحقیق، ارزیابی توانمندیهای گردشگری تالاب شادگان و ارائه راهبرد استراتژیک گردشگری میباشد. این تحقیق با استفاده از مدل swot، پرسشنامهها بر اساس طیف لیکرت تنظیم و با نظرات کارشناسان محیط زیست و گردشگران تکمیل و آنالیز شد. ابتدا در مرحله اول عوامل داخلی (IF) یعنی نقاط ضعف و قوت و در مرحله بعدی عوامل خارجی (EFE) یعنی فرصتها و تهدیدها شناسایی و در مرحله آخر، این عوامل وزن دهی شدند. نتایج نشان داد که از عوامل خارجی، نقاط تهدید با وزن 52/2 و از عوامل داخلی نقاط ضعف با وزن 39/3 بیشترین اوزان را به خود اختصاص دادهاند. راهبرد استراتژیک این تالاب یک راهبرد رقابتی از نوع حداکثر- حداقل (wo) بهدست آمد که بایستی مسئولین امر، با بهره جستن از فرصتها، نقاط ضعف را کاهش یا از بین ببرند.
کلید واژگان
گردشگریاستراتژیک
تالاب
شادگان
مربوط به گردشگری
شماره نشریه
46تاریخ نشر
2023-05-221402-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایرسازمان پدید آورنده
دانش آموخته دکتری آب و هواشناسی گروه جغرافیا، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.استادیار گروه جغرافیا، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
دانشیار گروه جغرافیا، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
استادیار گروه جغرافیا، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
استادیار گروه جغرافیا، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
شاپا
2251-88272676-7228




