• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش در آموزش زیستشناسی
    • دوره 3, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش در آموزش زیستشناسی
    • دوره 3, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه اثربخشی آموزش به روش دست سازه‌های زیستی و روش سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی

    (ندگان)پدیدآور
    علافان, سمیه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    296.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ آموزش به روش دست سازه‌های زیست‌شناسی توسط دانش‌آموزان و آموزش به روش سخنرانی توسط معلم بر سنجش درس زیست‌شناسی بود. پژوهش در سال 1397 به روش شبه ­آزمایشی در دو گروه مستقل انجام شد. جامعۀ آماری شامل همۀ دانش‌آموزان پایۀ دهم تجربی دبیرستان نمونه دولتی فاطمیۀ شهرستان قوچان بود و 24 دانش‌آموز به‌صورت تصادفی و به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای آموزش مبحث دستگاه تنفسی، دانش‌آموزان به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه به روش سخنرانی توسط معلم آموزش دیدند و گروهی دیگر به روش آموزش با استفاده از دست سازه‌های زیست­ شناسی توسط دانش‌آموزان مورد آموزش قرار گرفتند. برای مقایسه میزان یادگیری، از آزمون کتبی مشابه برای هر دو گروه استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل نمره­ ها با آزمون آماری تی مستقل و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه­ 16 انجام گرفت. سطح آلفا برای معناداری 0.05 تعیین گردید. نتایج نشان داد که اختلاف معناداری در میانگین نمره­ های مبحث موردنظر در درس زیست‌شناسی وجود دارد و میانگین نمره ­ها در گروهی که به روش دست سازه‌ها آموزش دیده­ بودند، به‌طور قابل‌توجهی افزایش نشان داد. به نظر می­ رسد استفاده از دست سازه‌ها به تفهیم عمیق ­تر مطالب زیست‌شناسی در دانش‌آموزان منجر می‌شود.
    کلید واژگان
    آموزش زیست شناسی
    دست سازه زیستی
    فعالیت های خلاقانه

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2021-08-23
    1400-06-01
    سازمان پدید آورنده
    -کارشناسی ارشد، زیست شناسی، دانشکده علوم. دانشگاه آزاد اسلامی مشهد. -دبیر، مدرسه دخترانه نمونه دولتی فاطمیه، قوچان

    URI
    https://bioedu.cfu.ac.ir/article_2307.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1012804

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب