مقایسه اثربخشی آموزش به روش دست سازههای زیستی و روش سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی
(ندگان)پدیدآور
علافان, سمیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ آموزش به روش دست سازههای زیستشناسی توسط دانشآموزان و آموزش به روش سخنرانی توسط معلم بر سنجش درس زیستشناسی بود. پژوهش در سال 1397 به روش شبه آزمایشی در دو گروه مستقل انجام شد. جامعۀ آماری شامل همۀ دانشآموزان پایۀ دهم تجربی دبیرستان نمونه دولتی فاطمیۀ شهرستان قوچان بود و 24 دانشآموز بهصورت تصادفی و بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای آموزش مبحث دستگاه تنفسی، دانشآموزان به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه به روش سخنرانی توسط معلم آموزش دیدند و گروهی دیگر به روش آموزش با استفاده از دست سازههای زیست شناسی توسط دانشآموزان مورد آموزش قرار گرفتند. برای مقایسه میزان یادگیری، از آزمون کتبی مشابه برای هر دو گروه استفاده شد. تجزیهوتحلیل نمره ها با آزمون آماری تی مستقل و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 16 انجام گرفت. سطح آلفا برای معناداری 0.05 تعیین گردید. نتایج نشان داد که اختلاف معناداری در میانگین نمره های مبحث موردنظر در درس زیستشناسی وجود دارد و میانگین نمره ها در گروهی که به روش دست سازهها آموزش دیده بودند، بهطور قابلتوجهی افزایش نشان داد. به نظر می رسد استفاده از دست سازهها به تفهیم عمیق تر مطالب زیستشناسی در دانشآموزان منجر میشود.
کلید واژگان
آموزش زیست شناسیدست سازه زیستی
فعالیت های خلاقانه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2021-08-231400-06-01




