دیپلماسی عمومی ترکیه در مناطق پیرامونی: از فضای سایبر تا برندسازی
(ندگان)پدیدآور
عرف, محمدقرشی, سید یوسفنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
استفاده از دیپلماسی همواره برای قدرتهای بزرگ و منطقهای بهمنظور تأثیرگذاری بر کشورهای دیگر مهم بوده است. در این میان دیپلماسی عمومی به دلیل ماهیت پویا و متحول خود یکی از پرکاربردترین انواع دیپلماسی شناخته میشود. جمهوری ترکیه در دهه اخیر بهطور رسمی به این قلمرو وارد شده است و با اتکا به ظرفیت خود، تلاش نموده تا در مناطق پیرامونی به اثرگذاری موردنظر دست یابد. هدف مقاله پرداختن به «دیپلماسی عمومی ترکیه در مناطق پیرامونی بر چه ابزارهایی استوار بوده است؟» میباشد. فرضیه بدین صورت طراحی شده است که ترکیه به طور ویژه از 2010 به بعد با اولویتبندی زمانی در کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت از ابزارهای دیپلماسی عمومی متعددی استفاده کرده است. این کشور از ظرفیتهای رسانهای و سایبری در کوتاهمدت؛ از روابط مردمی، شرکتها، سمنها و دیاسپورا در میانمدت؛ و از دیپلماسی فرهنگی و برند سازی در بلندمدت بهره برده است.
کلید واژگان
ترکیهدیپلماسیعمومی
ابزار دیپلماسیعمومی
نهادهای دیپلماسیعمومی
سیاست خارجی
شماره نشریه
119تاریخ نشر
2022-11-221401-09-01
ناشر
دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجهسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای، دانشگاه شیراز، شیراز، ایراناستادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران




