تأثیر درمان یکپارچۀ فراتشخیصی بر بهبود مشکلات رفتاری درونیسازیشده، تنظیم هیجان و همدلی کودکان دچار اختلالات اضطرابی
(ندگان)پدیدآور
پولادی, شیرینحسن شاهی, محمد مهدیربیعی, محمدباقری, ناصر
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر درمان یکپارچۀ فراتشخیصی بر بهبود مشکلات رفتاری درونیسازیشده، تنظیم هیجان و همدلی کودکان دچار اختلالات اضطرابی انجام شد. پژوهش حاضر یک طرح آزمایشی تکموردی از نوع طرح خط پایۀ چندگانه با 3 آزمودنی متفاوت (8، 9 و 10 سال) بود که طی 15 جلسۀ درمانی و دو دورۀ پیگیری 2ماهه اجرا شد. دادهها با استفاده از روشهای ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا و درصد بهبودی تجزیهوتحلیل شدند. ابزارهای استفادهشده شامل سیاهۀ رفتاری کودک (فرم والدین)، چکلیست تنظیم هیجان و پرسشنامۀ همدلی گریفیث بود. نتایج درمان یکپارچۀ فراتشخیصی نشان داد هر سه کودک مبتلا به اختلالات اضطرابی، در طی درمان و پس از درمان، کاهش درخورِملاحظهای در نمرات سیاهۀ رفتاری کودک، تنظیم هیجان و همدلی نشان دادند و دستاوردهای درمانی در دو دورۀ 2ماهۀ پیگیری حفظ شد. یافتهها حاکیاز اثربخشی درمان یکپارچۀ فراتشخیصی در نمرات زیرمقیاسهای مشکلات رفتاری درونیسازیشده در سیاهۀ رفتاری کودک، زیرمقیاسهای تنظیم هیجان و زیرمقیاسهای همدلی، در کودکان دچار اختلالات اضطرابی بود. طبق یافتههای این پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که درمان یکپارچۀ فراتشخیصی در بهبود مشکلات رفتاری درونیسازیشده، تنظیم هیجان و توانایی همدلی کودکان دچار اختلالات اضطرابی اثربخش است و برایناساس استفاده از این روش به متخصصان این حوزۀ درمانی توصیه میشود.
کلید واژگان
اختلالات اضطرابیتنظیم هیجان
درمان یکپارچۀ فراتشخیصی
مشکلات رفتاری درونیسازیشده
همدلی
تخصصی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2022-08-231401-06-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران.استادیار گروه روانشناسی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران.
دانشیار گروه مشاوره، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران.
استادیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
شاپا
2251-76422345-3524



