نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorهروی, حسنیهfa_IR
dc.contributor.authorفلامکی, محمد منصورfa_IR
dc.contributor.authorطاهایی, عطاالهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T20:52:37Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T20:52:37Z
dc.date.available1399-07-08T20:52:37Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T20:52:37Z
dc.date.issued2019-08-23en_US
dc.date.issued1398-06-01fa_IR
dc.date.submitted2018-10-16en_US
dc.date.submitted1397-07-24fa_IR
dc.identifier.citationهروی, حسنیه, فلامکی, محمد منصور, طاهایی, عطااله. (1398). بازتاب کهن‌الگوی مادر در معماری تاریخی ایران براساس آرای یونگ. باغ نظر, 16(75), 5-14. doi: 10.22034/bagh.2019.152548.3815fa_IR
dc.identifier.issn1735-9635
dc.identifier.issn2251-7197
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/bagh.2019.152548.3815
dc.identifier.urihttp://www.bagh-sj.com/article_92103.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/97915
dc.description.abstractروان ناخودآگاه جمعی انسان‌ها متشکل از کهن‌الگوهایی است که از طریق انتخاب‌ها، آئین‌ها و رفتار آنها در قالبی نمادین بازتاب می‌شود. یکی از رسانه‌هایی که می‌تواند با بازتاب این نمادها عرصۀ تبلور کهن‌الگوهای روان ناخودآگاه باشد، معماری و از مهم‌ترین کهن‌الگوها، کهن‌الگوی مادر است.<br /> <strong>بیان</strong><strong>مسئله: </strong>مادر برای جنس مذکر بار نمادین بیشتری دارد. براساس آرای یونگ، مادر برای جنس مؤنث، جنبۀ واقع‌گرایانۀ بیشتر و برای جنس مذکر وجه نمادین مؤثرتر دارد. از آنجا که معماری تاریخی ایران ظاهراً عرصه‌ای مردانه است، می‌تواند بستر مناسبی برای بازتاب وجوه نمادین کهن‌الگوی مادر باشد. مسئلۀ این پژوهش چگونگی بازتاب نمادهای کهن‌الگوی مادر در معماری تاریخی ایران است.<br /> <strong>ضرورت</strong><strong>پژوهش: </strong>بررسی آثار معماری تاریخی ایران غالباً شامل نقدهای سبک شناسانه، فنی، تاریخی و یا رمزگشایی از نمادهای تصویری مبتنی بر دانش نمادشناسی و فرهنگ دینی بوده است که بیشتر بنیانی خردمحور دارند؛ لذا خلأ نقدهای روانکاوانه در معماری ایران مشهود است.<br /> <strong>هدف: </strong>این پژوهش قصد دارد با اخذ رویکردی میان‌دانشی، به مفاهیم بنیادین در معماری تاریخی ایران بپردازد و با خوانشی روانکاوانه جنبه‌های جدیدی را ورای منظر کلی پژوهش‌هایی که تاکنون انجام شده است، فراهم آورد.<br /> <strong>پرسش: </strong>معماری ایران چگونه از ناخودآگاه جمعی تأثیر پذیرفته است؟ مظاهر کهن‌الگوی مادر در معماری ایران کدام‌اند؟<br /> <strong>روش</strong><strong>تحقیق: </strong>تحقیق، کیفی و بنیادین و متکی بر روش توصیفی- تحلیلی است. داده‌ها براساس مطالعات اسنادی و کتابخانه‌ای گردآوری شده‌اند.<br /> <strong>نتایج: </strong>نتایج پژوهش حاکی است که انگارۀ زمین مادر در ناخودآگاه ایرانیان وجه تقدس داشته است. این انگاره در نشانه‌های یونگی کهن‌الگوی مادر در فضاهای معماری و از طریق آمیزش این فضاها با زمین و عوارض آن بروز یافته است.<br /> <strong>واژگان</strong><strong>کلیدی: </strong>معماری تاریخی ایران، کهن‌الگوی مادر، یونگ.fa_IR
dc.format.extent420
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرfa_IR
dc.publisherNazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)en_US
dc.relation.ispartofباغ نظرfa_IR
dc.relation.ispartofThe Monthly Scientific Journal of Bagh- E Nazaren_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/bagh.2019.152548.3815
dc.subjectمعماری تاریخی ایرانfa_IR
dc.subjectکهن الگوی مادرfa_IR
dc.subjectیونگfa_IR
dc.titleبازتاب کهن‌الگوی مادر در معماری تاریخی ایران براساس آرای یونگfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقالۀ پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentپژوهشگر دکتری، گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ایران.fa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue75
dc.citation.spage5
dc.citation.epage14


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد