| dc.contributor.author | هروی, حسنیه | fa_IR |
| dc.contributor.author | فلامکی, محمد منصور | fa_IR |
| dc.contributor.author | طاهایی, عطااله | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T20:52:37Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T20:52:37Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T20:52:37Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T20:52:37Z | |
| dc.date.issued | 2019-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-10-16 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-07-24 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | هروی, حسنیه, فلامکی, محمد منصور, طاهایی, عطااله. (1398). بازتاب کهنالگوی مادر در معماری تاریخی ایران براساس آرای یونگ. باغ نظر, 16(75), 5-14. doi: 10.22034/bagh.2019.152548.3815 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-9635 | |
| dc.identifier.issn | 2251-7197 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22034/bagh.2019.152548.3815 | |
| dc.identifier.uri | http://www.bagh-sj.com/article_92103.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/97915 | |
| dc.description.abstract | روان ناخودآگاه جمعی انسانها متشکل از کهنالگوهایی است که از طریق انتخابها، آئینها و رفتار آنها در قالبی نمادین بازتاب میشود. یکی از رسانههایی که میتواند با بازتاب این نمادها عرصۀ تبلور کهنالگوهای روان ناخودآگاه باشد، معماری و از مهمترین کهنالگوها، کهنالگوی مادر است.<br /> <strong>بیان</strong><strong>مسئله: </strong>مادر برای جنس مذکر بار نمادین بیشتری دارد. براساس آرای یونگ، مادر برای جنس مؤنث، جنبۀ واقعگرایانۀ بیشتر و برای جنس مذکر وجه نمادین مؤثرتر دارد. از آنجا که معماری تاریخی ایران ظاهراً عرصهای مردانه است، میتواند بستر مناسبی برای بازتاب وجوه نمادین کهنالگوی مادر باشد. مسئلۀ این پژوهش چگونگی بازتاب نمادهای کهنالگوی مادر در معماری تاریخی ایران است.<br /> <strong>ضرورت</strong><strong>پژوهش: </strong>بررسی آثار معماری تاریخی ایران غالباً شامل نقدهای سبک شناسانه، فنی، تاریخی و یا رمزگشایی از نمادهای تصویری مبتنی بر دانش نمادشناسی و فرهنگ دینی بوده است که بیشتر بنیانی خردمحور دارند؛ لذا خلأ نقدهای روانکاوانه در معماری ایران مشهود است.<br /> <strong>هدف: </strong>این پژوهش قصد دارد با اخذ رویکردی میاندانشی، به مفاهیم بنیادین در معماری تاریخی ایران بپردازد و با خوانشی روانکاوانه جنبههای جدیدی را ورای منظر کلی پژوهشهایی که تاکنون انجام شده است، فراهم آورد.<br /> <strong>پرسش: </strong>معماری ایران چگونه از ناخودآگاه جمعی تأثیر پذیرفته است؟ مظاهر کهنالگوی مادر در معماری ایران کداماند؟<br /> <strong>روش</strong><strong>تحقیق: </strong>تحقیق، کیفی و بنیادین و متکی بر روش توصیفی- تحلیلی است. دادهها براساس مطالعات اسنادی و کتابخانهای گردآوری شدهاند.<br /> <strong>نتایج: </strong>نتایج پژوهش حاکی است که انگارۀ زمین مادر در ناخودآگاه ایرانیان وجه تقدس داشته است. این انگاره در نشانههای یونگی کهنالگوی مادر در فضاهای معماری و از طریق آمیزش این فضاها با زمین و عوارض آن بروز یافته است.<br /> <strong>واژگان</strong><strong>کلیدی: </strong>معماری تاریخی ایران، کهنالگوی مادر، یونگ. | fa_IR |
| dc.format.extent | 420 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر | fa_IR |
| dc.publisher | Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC) | en_US |
| dc.relation.ispartof | باغ نظر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | The Monthly Scientific Journal of Bagh- E Nazar | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22034/bagh.2019.152548.3815 | |
| dc.subject | معماری تاریخی ایران | fa_IR |
| dc.subject | کهن الگوی مادر | fa_IR |
| dc.subject | یونگ | fa_IR |
| dc.title | بازتاب کهنالگوی مادر در معماری تاریخی ایران براساس آرای یونگ | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقالۀ پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | پژوهشگر دکتری، گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 16 | |
| dc.citation.issue | 75 | |
| dc.citation.spage | 5 | |
| dc.citation.epage | 14 | |