نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلی پور, رضاfa_IR
dc.contributor.authorشیخ زاده, مرجانfa_IR
dc.contributor.authorشریف زاده, محمدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T20:51:51Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T20:51:51Z
dc.date.available1399-07-08T20:51:51Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T20:51:51Z
dc.date.issued2016-07-22en_US
dc.date.issued1395-05-01fa_IR
dc.date.submitted2016-07-20en_US
dc.date.submitted1395-04-30fa_IR
dc.identifier.citationعلی پور, رضا, شیخ زاده, مرجان, شریف زاده, محمدرضا. (1395). ملاحظة شهود در آثار هنری و مقایسه با مفهوم آن در نقد عقل محض کانت. باغ نظر, 13(40), 27-34.fa_IR
dc.identifier.issn1735-9635
dc.identifier.issn2251-7197
dc.identifier.urihttp://www.bagh-sj.com/article_16286.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/97647
dc.description.abstractچکیده کشف و شهود از گواراترین و رازآمیزترین جلوه‌های حیات دینی بشر است. بازشناسی ماهیت و سرشت آن، ارزش معرفتی، سنجه‌های تشخیص سره از ناسره در میان انبوه دعاوی، باعث دلمشغولی بسیاری از اندیشمندان و خردورزان شده است. اثر هنری با ریشه گرفتن از شهود استعلایی و حسی هنرمند از یکسو و درک آن از سوی مخاطب، جاودان و یگانه می‌شود. «شهود»، حقیقت ذهن هنرمند و در نهایت حقیقت اثر هنری را آشکار می‌سازد. مبحث شهود در اندیشة بسیاری از اندیشمندان پرقدر بوده و این مقاله بر مفهوم شهود در ساختار معرفتی کانت تمرکز کرده است. «شهود»، از بنیادی‌ترین مفاهیم فلسفة «ایمانوئل کانت» است و تا حد یک زیرساخت، نقش محوری در نظام معرفتی کانت ایفا می‌کند. کانت بر شهود حسی و قرار‌دادن ذهنیّت به عنوان درون‌مایة اصلی اثر هنری تأکید دارد و این نگرش، در شکل‌گیری مکاتب و آثار بزرگ هنری در دوران مدرنیسم و حتی پست‌مدرن راه‌گشا بوده است. در بررسی آثار هنری، حضور و مواجهة شهود در مثلثِ اثر هنری، هنرمند و مخاطب را شاهد هستیم. تأثیر شهود در ادراک اثر هنری و روند فهم و درک اثر هنری و آفرینش منسوب به آن نقشی مهم یافته است. این مقاله در نظر دارد منزلت شهود را در پیدایش آثار هنری مشخص و با استناد به تعریف کانت از مفهوم شهود در نقد اول (نقد عقل محض)، جایگاه آن را در آثار هنری تبیین و آشکار کند. فرضیه مقاله بر این استوار است که آثار هنری محصول کشف و شهود بوده و هنرمند با فعل یگانه ذهن خویش، یعنی شهود استعلایی دست به خلق اثر هنری زده است. بر‌اساس تعریف کانت از مفهوم شهود در نقد اول، شهود چیزی نیست جز آگاهی مستقیم از معنایی که در ذهن حاضر است و در شهود هنری این نگرش کانتی نقشی اساسی دارد و به همراه نبوغ هنرمند به ارتباط و تسخیر مخاطب می‌پردازد. این پژوهش به شیوة تحلیلی- توصیفی، با بهره گرفتن از کتب و مقالات به تحلیل داده‌ها پرداخته است.fa_IR
dc.format.extent287
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرfa_IR
dc.publisherNazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)en_US
dc.relation.ispartofباغ نظرfa_IR
dc.relation.ispartofThe Monthly Scientific Journal of Bagh- E Nazaren_US
dc.subjectنقد اول کانت (نقد عقل محض)fa_IR
dc.subjectشهود کانتیfa_IR
dc.subjectآثار هنریfa_IR
dc.subjectشهود در آثار هنریfa_IR
dc.titleملاحظة شهود در آثار هنری و مقایسه با مفهوم آن در نقد عقل محض کانتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقالۀ پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد نقاشی، عضو هیات علمی گروه هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان، ایران. نویسنده مسئولfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد تصویرسازی، عضو هیأت علمی گروه هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان.fa_IR
dc.contributor.departmentدکترای فلسفه هنر، استادیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.fa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue40
dc.citation.spage27
dc.citation.epage34


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد