نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمودی بختیاری, بهروزfa_IR
dc.contributor.authorفرشته حکمت, نرگسfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T20:51:31Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T20:51:31Z
dc.date.available1399-07-08T20:51:31Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T20:51:31Z
dc.date.issued2013-09-23en_US
dc.date.issued1392-07-01fa_IR
dc.date.submitted2013-09-14en_US
dc.date.submitted1392-06-23fa_IR
dc.identifier.citationمحمودی بختیاری, بهروز, فرشته حکمت, نرگس. (1392). کاربست نظریه‌های زبان‌شناسی در تحلیل اثر هنری کاربرد نقض اصل ادب در تحلیل نمایشنامة وای بر مغلوب غلامحسین ساعدی. باغ نظر, 10(26), 23-32.fa_IR
dc.identifier.issn1735-9635
dc.identifier.issn2251-7197
dc.identifier.urihttp://www.bagh-sj.com/article_3445.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/97531
dc.description.abstractکاربردشناسی1 مطالعه معنی است؛ معنایی که فرستندة پیام آن را منتقل و گیرنده، آن را برداشت می‌کند. از سرفصل‌های اصلی این رویکرد مباحث ادب2، اصول همکاری در مکالمه3، بهره‌گیری از قواعد نوبت‌گیری4 و همچنین کنش‌های گفتاری5 است. در میان اصول فوق، اصل نقض ادب در نمایشنامة وای بر مغلوب (1349) غلامحسین ساعدی (1364-1314) بروز بیشتری دارد. به همین علت در این پژوهش برآنیم تا شیوة شخصیت‌پردازی در آثار او را از این منظر مورد بررسی قرار دهیم. در تاریخ ادبیات نمایشی ایران، «ساعدی» را به عنوان چهرة نوگرای این عرصه می‌شناسند. از این رو پژوهش حاضر می‌کوشد با الگوهای منتج از دانش کاربردشناسی زبان، فارغ از ساختار نمایشی اثر، تم و سایر عناصر شکل‌دهنده به درام، نشان دهد نوگرایی، چگونه در زبان نمایشی او جلوه‌گر است و نیز به این پرسش پاسخ ‌دهد چگونه شخصیت‌هایی که متعلق به طبقات فرودست جامعه هستند، با بهره‌گیری از زبان به عنوان یک ابزار بر دیگر شخصیت‌هایی که به طبقات فرادست اجتماع تعلق دارند چیرگی پیدا می‌کنند. تحلیل مبحث نقض ادب در این نمایشنامه نشان می‌دهد به طور نسبی، میزان بهره‌گیری هر شخصیت از این اصل، رابطه مستقیمی با میزان قدرت او در هر مقطع از نمایشنامه دارد. به عبارتی، شخصیت‌های مقتدر که لزوماً از شأن و طبقة اجتماعی بالاتری برخوردار نیستند، به طور گسترده‌تری اصول ادب را نقض می‌کنند. می‌توان چنین مدعی شد به نوعی ساختارهای تثبیت‌شدة نظام قدرت در این اثر رنگ باخته است.fa_IR
dc.format.extent706
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرfa_IR
dc.publisherNazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)en_US
dc.relation.ispartofباغ نظرfa_IR
dc.relation.ispartofThe Monthly Scientific Journal of Bagh- E Nazaren_US
dc.subjectنمایشنامهfa_IR
dc.subjectتحلیل گفتمانfa_IR
dc.subjectشخصیتfa_IR
dc.subjectکاربردشناسیfa_IR
dc.subjectنقض ادبfa_IR
dc.subjectغلامحسین ساعدیfa_IR
dc.subjectوای بر مغلوبfa_IR
dc.titleکاربست نظریه‌های زبان‌شناسی در تحلیل اثر هنری کاربرد نقض اصل ادب در تحلیل نمایشنامة وای بر مغلوب غلامحسین ساعدیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقالۀ پژوهشیfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue26
dc.citation.spage23
dc.citation.epage32


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد