دوره 13, شماره 53

 

ارسال های اخیر

  • زیبایی‌شناسی جناس در دیوان شاب الظریف 

    اسلامی, اسماعیل (دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2022-12-22)
    جناس یکی از فنون مهم ادبی و از آرایه‌های لفظی است که سبب افزایش موسیقی شعر و زیبایی آن می‌شود. با توجه اهمیت این صنعت در حوزه شعر و ادب و تأثیر آن در زیبایی شعر، پژوهش حاضر به بررسی زیبایی‌ جناس در شعر یکی از شاعران توانمند ...

  • چشم زدی به نقش محوری و کاربرد آرایه ای استعاره د رزبان عرفان 

    نیک نژاد, جلیل (دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2022-12-22)
    عرفان مناسب ترین و کوتاه ترین راه ممکن برای وصول به حق است. پدیده ای نافذ، پرجذبه و مبهم که حالات وتغییراتی را سبب می شود که از نگاه دیگران سؤال برانگیز است . این تحولات آنچنان موثر و مداوم است که زبان و کلام عارف نیز از ...

  • تأثیر رمانتیسم در تصویرگرایی شعر سیمین بهبهانی (مجموعه‌های خطی ز سرعت و آتش، دشت ارژن و یک دریچه آزادی) 

    خانجانی, حمیرا؛ محمودی, مریم؛ رشیدی, مرتضی (دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2022-12-22)
    رمانتیسم از پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین مکتب‌های ادبی جهان است که به عنوان پدیده‌ای انقلابی، در اواخر قرن هجدهم به وجود آمد. این مکتب زمانی ظهور کرد که تحولات مهم علمی، اجتماعی و سیاسی تمام اروپا را فراگرفته بود. در ایران ...

  • «جادوی مجاورت» در شعر شفیعی کدکنی 

    نوروزی, یعقوب (دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2022-12-22)
    اصطلاح«جادوی مجاورت»، اصطلاحی است که شفیعی‏کدکنی آن را بر پاره‎ای توازن‎های آوایی و موسیقیایی در زبان اطلاق کرده است. او این اصطلاح را به شکلی مبسوط در مقالۀ «جادوی مجاورت» شرح و توضیح داده است. در برخی موارد، آوای مشترک ...

  • بررسی جنبه های زیبایی شناسی موسیقایی مجموعة (کوچ و کویر ) نصرت رحمانی 

    خوشه چین, علی؛ کریم پسندی, کورس؛ کیا لاشکی, نعیمه؛ ترکمانی باراندوزی, وجیهه (دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2022-12-22)
    چکیده:موسیقی یکی از ویژگی ها و شاخصه های برجسته زبان و موسیقی کلام یکی از برجسته ترین تجلیات شعر، است. شعر، بدون داشتن جنبه های موسیقایی جلوه و زیبایی چندانی ندارد. یکی از مشخصه های اصلی شعر نیمایی، در مقایسـه بـا شـعر ...

  • تحلیل زیبایی شناختی نمودهای پست مدرنیستی در دو مجموعه " نم نم بارانم" و "عقل عذابم می دهد" از علی بابا چاهید 

    جوهرزاده, روناک؛ حکمت, شاهرخ؛ عزیزی, مجید (دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2022-12-22)
    ورود جریان شعری پست مدرن به ادبیّات ایران، برخی شاعران دهه‌ی هفتاد را بر آن داشت تا درصدد اصلاح ایستایی شعر و قواعد شعری برآیند. علی باباچاهی، با طرح شعر پسانیمایی؛ به تبیین مؤلفه های آن پرداخت. مؤلفه هایی چون : عدم قطعیت، ...

  • بررسی واژگان و اصطلاحات غربی در تصویرسازی و مضمون‌آفرینی شعر عصر مشروطه «مطالعه موردی اشعار ایرج میرزا» 

    قائم پناه تاج آبادی, علی؛ غلامرضابیگی, مریم؛ حاجی زاده عسکری, مجید (دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2022-12-22)
    زیان، پدیده‌ای پویا و زنده است که در طول زمان، تحوّل می‌یابد و در وسعت و دامنۀ آن، دگرگونی‌های زیادی رخ می‌دهد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن، وام‌گیری از سایر زبان‌هاست که در دورۀ مشروطه، این مسأله در اشعار شاعرانی چون ...

  • بررسی احوال مسندالیه در کتاب انس التائبین شیخ احمد جام نامقی 

    افرازی, جان محمد؛ طبسی, حمید؛ رادفر, ابوالقاسم (دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2022-12-22)
    بلاغت روشی است که با رعایت آن می‌توان بر شنونده یا خواننده تأثیر گذاشت و به سه بخش معانی، بیان و بدیع، تقسیم می‌شود. علم معانی، یکی از ابزارهای شناخت زیبایی یک متن، می‌تواند معیار مناسبی در ارزیابی شعر و متن شاعر و یا ...

  • بررسی زیبایی های ادبی بلاغی مغفول در متون تفسیری فارسی 

    نظری, احمد؛ سپه وندی, مسعود؛ صحرایی, قاسم (دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2022-12-22)
    استخراج نکات و زیبایی‌های ادبی، بخاطر اعجاز‌آمیز بودن قرآن، همواره در بین بلاغیون پر رونق بوده است. بر همین اساس، بسیاری از مفسران اولیه قرآن، در نوشته های خود ضمن بحث از دیگر مسائل قرآنی، از بلاغت نیز در جهت فهم وجوه اعجاز ...

  • استعاره‌های مفهومی در آثار منثور جبهه و جنگ با رویکرد معنا‌شناختی 

    دشمن زیاری, تورج؛ سیدصادقی, سیدمحمود؛ حسینی کازرونی, سید احمد (دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2022-12-22)
    به دلیل ماهیت جنگ در ذهن زنان و مردان، شباهت‌ها و تفاوت‌های قابل توجهی میان استعاره‌های مفهومی و طرحواره‌های به کار رفته در روایت زنانه و مردانه از جنگ وجود دارد. در شکل‌گیری استعاره‌های مفهومی در روایت های زنانه و مردانه ...

  • بررسی اشعار سلمان هراتی از منظر زیبایی شناسی محتوایی 

    زمانی نعمت سرا, مظاهر (دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2022-12-22)
    سلمان هراتی از جمله شاعران برجسته ی معاصر است که با بهره ‏گیری از زبان ساده و ساخت ترکیبات ناب و تازه توانست بسیاری از دغدغه‏های اجتماعی و سیاسی، آیینی، مذهبی و آرمانی خود را در سروده هایش جلوه گر کند. او هیچ گاه محتوا و ...