نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنجفی, اسماعیلfa_IR
dc.contributor.authorصفاری, امیرfa_IR
dc.contributor.authorقنواتی, عزت الهfa_IR
dc.contributor.authorکرم, امیرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T20:37:47Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T20:37:47Z
dc.date.available1399-07-08T20:37:47Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T20:37:47Z
dc.date.issued2015-08-23en_US
dc.date.issued1394-06-01fa_IR
dc.date.submitted2018-11-18en_US
dc.date.submitted1397-08-27fa_IR
dc.identifier.citationنجفی, اسماعیل, صفاری, امیر, قنواتی, عزت اله, کرم, امیر. (1394). شبیه‌سازی و تحلیل دبی‌های حداکثر لحظه‌ای با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی (مطالعه موردی: ایستگاه‌های هیدرومتری هفت‌حوض، سولقان، قلاک و مقصودبیک در کلان‌شهر تهران). پژوهشهای ژئومورفولوژی کمّی, 4(1), 90-103.fa_IR
dc.identifier.issn22519424
dc.identifier.urihttp://www.geomorphologyjournal.ir/article_77983.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/92410
dc.description.abstractاز مهمترین عوامل تصمیم‌گیری و مورد بحث در احداث سازه‌های رودخانه‌ای، مکان‌یابی و احداث پل‌ها، آگاهی از میزان دبی‌های حداکثر لحظه‌ای، شبیه‌سازی و تحلیل آن‌ها با استفاده از داده‌های ثبت شده در ایستگاه‌‌های هیدرومتری است. این تحقیق با رویکردی توصیفی--تحلیلی، با هدف شبیه‌سازی و تحلیل دبی‌های حداکثر لحظه‌ای و به‌کارگیری تکنیک شبکه‌ عصبی ‌مصنوعی در راستای پل‌سازی و نگهداری بهینه ‌آن‌ها، با استفاده از داده‌های دبی ایستگاه‌های هیدرومتری هفت‌حوض، سولقان، قلاک و مقصودبیک در کلان‌شهر تهران انجام گرفته است. در ابتدا با استفاده از نرم‌افزار Excel نمودار دبی‌های حداکثر لحظه‌ای هرکدام از ایستگاه‌های هیدرومتری ترسیم گردید. سپس برای ساختن شبکه عصبی در نرم‌افزارNeroSlution5، از پیش‌فرض پرسپترون چند لایه(MLPS) جهت شبیه‌سازی و تحلیل داده‌های دبی حداکثر لحظه‌ای ایستگاه‌های مورد مطالعه، استفاده شد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که در همه ایستگاه‌های مورد بررسی، استفاده از شبکه عصبی مصنوعی در شبیه‌‍‍‌‍‌سازی دبی‌های حداکثر لحظه‌ای با استفاده از داده‌های دبی حداکثر روزانه و ماهانه از کارایی بالایی برخوردار است. مقادیرشبیه‌سازی شده نسبت به مقادیر واقعی(اندازه‌گیری شده) تقریباً مطلوب بوده و ضریب همبستگی آنها دارای مقدار مناسب(R=0.66) می‌باشد. همچنین باتوجه نوسان زیاد دبی حداکثر لحظه‌ای در‌ ایستگاه‌های هفت حوض(درکه) و قلاک(دارآباد) می‌توان استنباط کرد که پل‌های ساخته شده بر روی این رودخانه‌ها و مسیل‌ها دارای ریسک سیلاب و احتمالاً ناپایدارند. بنابراین در مکان‌یابی، احداث و نگهداری چنین سازه‌هایی، تمهیدات لازم باید اندیشده شود و ضمن توجه به ویژگی‌های هیدروژئومورفولوژیک حوضه‌های بالادست، دوره‌های بازگشت سیلاب، مورد توجه قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent723
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن ژئومورفولوژیfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهشهای ژئومورفولوژی کمّیfa_IR
dc.relation.ispartofQuantitative Geomorphological Researchen_US
dc.subjectشبیه‌سازیfa_IR
dc.subjectدبی‌های حداکثر لحظه‌ایfa_IR
dc.subjectشبکه عصبی مصنوعیfa_IR
dc.subjectایستگاه‎های هیدرومتریfa_IR
dc.subjectکلان‌شهر تهرانfa_IR
dc.titleشبیه‌سازی و تحلیل دبی‌های حداکثر لحظه‌ای با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی (مطالعه موردی: ایستگاه‌های هیدرومتری هفت‌حوض، سولقان، قلاک و مقصودبیک در کلان‌شهر تهران)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشگاه خوارزمیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه خوارزمیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه خوارزمیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه خوارزمیfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue1
dc.citation.spage90
dc.citation.epage103


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد