دوره 23, شماره 92
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
امکان سنجی نهاد قانونگذاری عرفی در منظومه فقاهتی شیعه با تأکید بر اندیشه امام خمینی(ره)
(پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی, 2021-11-22)گذار از فقه به قانون (تقنین فقه) بدون تبیین «روش» تحویل یکی به دیگری، به انجام نمیرسد؛ اما پیش از آن، باید «امکان» تبدیل فقه به قانون و یا به تعبیری، تأسیس نهاد قانونگذاری عرفی، در نظام شرعی به اثبات برسد. اهمیت این امر ...
-
بررسی فقهی کودکان سه والدی بر اساس نظرات امام خمینی (ره)
(پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی, 2021-11-22)در سالهای اخیر شاهد پیشرفت های شگرف در فناوری های تلقیح مصنوعی ازجمله روش انتقال میتوکندری هستیم. با کشف این روش میتوان از بروز بیماریهای میتوکندریایی جلوگیری نمود. در این روش، هسته تخمک مادر که حامل جهش های ژنوم ...
-
تحلیل وجود شناختی کیفیت تأثیر دعا در هستی با رویکرد تطبیقی بر نظریات امام خمینی (ره)
(پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی, 2021-11-22)«دعا» بهعنوان یک موجود مجرد و مصداقی از تسبیح قولی کائنات، از یکسو از سنخ معنا و علم شمرده میشود که قیام صدوری به نفس دارد و از سوی دیگر بر اساس مبانی دینی و آیات قرآن میتواند در ساختار وجودی و حدوث یا عدم حدوث پدیده ...
-
امکان سنجی مفهوم گیری از گزاره های شرطی با رویکرد به دیدگاه امام خمینی (ره)
(پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی, 2021-11-22): «مفهوم مخالف» به معنای قضیة غیر مذکوری است که به واسطة حذف برخی قیود یا ساختارها از قضایای بیانشده قابل استنتاج باشد. بیشترین مباحث و نقض و ابرامها در خصوص امکان مفهومگیری از گزارهها، پیرامون ساختارهای شرطی درگرفته ...
-
ماهیت شناسی قرارداد در فقه امامیه و حقوق ایران با رویکردی به دیدگاه امام خمینی (ره)
(پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی, 2021-11-22)ارائۀ معیاری مناسب برای شناخت ماهیت قرارداد موجب کاربرد سودمند این ابزار اعتباری برای اداره روابط حقوقی جامعه خواهد بود؛ زیرا عدم وجود معیار مناسب موجب اختلافنظر در تعیین مصادیق قرارداد شده و نتیجهای جز افزایش هزینه اداره ...
-
نقد اندیشۀ قیصری و تبیین دیدگاه امام خمینی (ره) دربارۀ ملاک تقسیم اسماء به ذاتی، صفاتی و افعالی در عرفان
(پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی, 2021-11-22)اسماء حسنای الهی در عرفان نظری به ذاتی، صفاتی و افعالی تقسیم میشوند. قیصری در مقدمۀ شرح فصوص الحکم مناط این تقسیم را ظهور معنای هرکدام از ذات، صفات و افعال در لفظ اسم میداند. طبق این نظر چنانچه متفاهم از اطلاق اسمی معنای ...



