نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکاظمی طالکویی, عادلfa_IR
dc.contributor.authorجورغلامی, مقدادfa_IR
dc.contributor.authorعباسپور, کریمfa_IR
dc.contributor.authorفقهی, جهانگیرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T20:10:37Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T20:10:37Z
dc.date.available1399-07-08T20:10:37Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T20:10:37Z
dc.date.issued2019-05-22en_US
dc.date.issued1398-03-01fa_IR
dc.date.submitted2018-02-24en_US
dc.date.submitted1396-12-05fa_IR
dc.identifier.citationکاظمی طالکویی, عادل, جورغلامی, مقداد, عباسپور, کریم, فقهی, جهانگیر. (1398). شبیه‌سازی رواناب و بار رسوب جنگل بهره‌برداری‌شده (مطالعۀ موردی: حوزۀ آبخیز ذیلکی‌رود). مجله جنگل ایران, 11(1), 29-41.fa_IR
dc.identifier.urihttp://www.ijf-isaforestry.ir/article_89235.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/82775
dc.description.abstractدر این پژوهش، تأثیر بهره‌برداری و جاده‌سازی جنگل بر تولید رواناب سطحی و بار رسوب حوزۀ ذیلکی‌رود بررسی شد. از مدل SWAT،SWAT-CUP و الگوریتم SUFI-2 در شبیه‌سازی رواناب و بار رسوب و بهینه‌سازی پارامترهای این مدل و تعیین حساسیت پارامترهای مدل در حوزۀ آبخیز ذیلکی‌رود استفاده شد. مقادیر تابع هدف ضرایب NS و  برای مرحلۀ واسنجی رواناب به‌ترتیب 72/0 و 88/0و برای مرحلۀ اعتبارسنجی آن 83/0 و 89/0 و این ضرایب برای مرحلۀ واسنجی بار رسوب به‌ترتیب 51/0و 56/0 و برای مرحلۀ اعتبارسنجی آن 66/0و 73/0 به‌دست آمد. مقادیر تابع هدف در دورۀ واسنجی و اعتبارسنجی نشان‌دهندۀ شبیه‌سازی مطلوب دبی رواناب و بار رسوب ماهانۀ حوزۀ آبخیز رودخانۀ ذیلکی‌رود و کارایی مدل SWAT2012 پس از واسنجی پارامترهای آن با استفاده از الگوریتم SUFI-2 بود. براساس نتایج آنالیز حساسیت پارامترهای مدل، پارامترهای چگالی خاک در حالت مرطوب (SOL_BD) و شمارۀ منحنی در شرایط رطوبتی متوسط (CN2) به‌عنوان حساس‌ترین پارامترها در تعیین مقدار دبی رواناب خروجی از حوزه و پارامترهای شمارۀ منحنی در شرایط رطوبتی متوسط (CN2) و ضریب زبری مانینگ آبراهه‌ها و زهکش‌ها (CH_N2)، حساس‌ترین پارامترها در تعیین مقدار بار رسوب خروجی از حوزه تشخیص داده شدند. می‌توان نتیجه‌گیری کرد که بهره‌برداری جنگل با کاهش سطح تاج‌پوشش و با فشرده کردن خاک در مسیرهای چوبکشی، سبب کاهش نفوذپذیری و ظرفیت ذخیرۀ آب در خاک می‌شود و سرعت رواناب به رودخانه‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین جاده‌سازی جهت جریان رواناب به رودخانه را تغییر می‌دهد و با افزایش سرعت جریان‌های سطحی و فرسایش خاک سبب افزایش پیک سیلاب و بار رسوب می‌شود.fa_IR
dc.format.extent1056
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن جنگلبانی ایرانfa_IR
dc.publisherIranian Society of Forestryen_US
dc.relation.ispartofمجله جنگل ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Foresten_US
dc.subjectاعتبارسنجیfa_IR
dc.subjectآنالیز حساسیتfa_IR
dc.subjectحوزۀ آبخیز ذیلکی‌رودfa_IR
dc.subjectمدل SWATfa_IR
dc.subjectواسنجیfa_IR
dc.subjectحمل و نقل و بهره‌برداریfa_IR
dc.titleشبیه‌سازی رواناب و بار رسوب جنگل بهره‌برداری‌شده (مطالعۀ موردی: حوزۀ آبخیز ذیلکی‌رود)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری مهندسی جنگل، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه جنگلداری دانشکده منابع طبیعیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد موسسۀ علوم و فناوری آب، Eawag، دانشگاه ETH زوریخ، سوئیسfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه جنگلداری و اقتصاد جنگل، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue1
dc.citation.spage29
dc.citation.epage41


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد