نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorتقوایی گنجه‌علی, سعیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T19:47:14Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T19:47:14Z
dc.date.available1399-07-08T19:47:14Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T19:47:14Z
dc.date.issued2018-05-22en_US
dc.date.issued1397-03-01fa_IR
dc.date.submitted2018-05-20en_US
dc.date.submitted1397-02-30fa_IR
dc.identifier.citationتقوایی گنجه‌علی, سعید. (1397). خیلی زود دیر می‌شود. صنعت لاستیک ایران, 22(89), 3-4.fa_IR
dc.identifier.issn1563-0633
dc.identifier.urihttp://www.iranrubbermag.ir/article_67399.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/74231
dc.description.abstractسال‌های 2005 و 2006 میلادی، سال‌های اوج مطالعه‌های علمی- فناوری، در حوزه‌ی روش‌های بهبود شاخص‌های برچسب تایر، در شرکت‌های پیشروی صنعت تایر در دنیا بود. در آخرین سمینارها و کنفرانس‌های معتبر دنیا همانند تایر تکنولوژی، بخش عمده‌ای از مقاله‌های کلیدی و سخنرانی‌‌های علمی به این مقوله‌ها پرداخته‌شده است و حتی در کارگاه‌های آموزشی ارائه‌شده توسط دانشگاه آکرون امریکا و مؤسسه‌ی RAPRA انگلیس، به بررسی و تبیین قانون‌ها و استانداردهای مرتبط با شاخص‌های برچسب تایر ‌پرداخته شد.<br />شاخص‌های مقاومت غلتشی، چنگ‌زنی تایر در جاده‌های خیس و صدای تایر، در سال‌های پیش، به‌عنوان شاخص‌های کیفی مطرح بودند و هنوز به‌عنوان شاخص‌های ایمنی و زیست‌محیطی در استاندارد R117 گنجانده نشده بودند؛ اما چیزی که امروزه ما از آن به‌عنوان استاندارد SWR نام می‌بریم، دیگر بخش اجتناب‌ناپذیرِ E- mark (ویرایش 2012 میلادی به بعد) شده‌است و با یک برنامه‌ی زمان‌بندی، هرروز سخت‌گیرانه‌تر می‌شود.<br />این همان چیزی‌ست که بارها در گفتار‌ها و نوشته‌های قبلی‌ام به آن اشاره‌کرده‌ام، و باز هم تأکید می‌کنم که ارتقای سطح استانداردها، روشی عاقلانه و هوش‌مندانه‌‌ برای خارج کردن رقیبان در عرصه‌ی تولید است.<br />همواره این باور را داشته و دارم که ما در عرصه‌ی تولید تایر، خالق فناوری نبوده و نیستیم و در شرایط ایده‌آل می‌توانیم یک دنباله‌رویِ هوش‌مند و پیشتاز باشیم، بنابراین در همان سال‌های 1385 و 1386، در شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک، به‌شدت پیگیر پروژه‌ی برچسب تایر بودیم. بر این اساس نقطه‌ی شروع را اطلاع‌رسانی و پس‌ازآن تلاش در جهت تهیه‌ی دستگاه اندازه‌گیری مقاومت غلتشی تایر یافتیم. جلسه‌های بسیاری را با سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان محیط‌زیست، و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کردیم و تلاش‌مان بر این بود که به متولیان امر یادآوری کنیم که در کشوری که بالغ‌بر 75‌میلیون لیتر بنزین و چیزی نزدیک به همین مقدار گازوئیل مصرف می‌شود، 20 درصد این میزان سوخت (حدود 30 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل)، صرف غلبه بر مقاومت غلتشی تایر می‌شود و می‌توان با رعایت تمهیدات و البته با به‌کارگیری فناوری‌های نوین تولید و جای‌گزینی برخی مواداولیه، بخش چشم‌گیری از مصرف سوخت (معادل 5 -4میلیون لیتر در روز) را کاهش داد. در همین رابطه در سال 1389 نیز کتابی را بانام "نقش تایر در صرفه‌جویی سوخت خودرو" در شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک به‌چاپ رساندیم.<br /> تمامی این تلاش‌ها و پیگیری‌های پس‌ازآن منجر به آن شد که سرانجام در اردیبهشت‌ماه 1397، دستگاه "اندازه‌گیری مقاومت غلتشی تایر" در مرکز آزمون تایر شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع نصب و راه‌اندازی شود و البته جای سپاس و قدردانی از تمامی اعضای هیأت مدیره و مدیران و کارشناسان فنی صنعت تایر، برای تحقق این مهم دارد. این رویداد پس از 12 -11‌سال رویداد مبارکی‌ست و امروزه در شرایطی‌ هستیم که تازه می‌توانیم بگوییم کجای کار هستیم و ضریب مقاومت غلتشی تایرهای تولیدی‌مان در چه سطحی‌ست. پس‌ازاین، مرحله‌ی بعدی کار شروع می‌شود و آن این است که بدانیم چگونه این ضریب را کاهش دهیم و خود را با استانداردهای مرتبط با R117 منطبق کنیم و صدالبته تایرهای وارداتی را نیز از دید این استاندارد (به‌ویژه درخصوص شاخص ضریب مقاومت غلتشی) پایش کنیم تا خدای‌ناکرده عدم‌انطباقی بین نوشته‌های درج‌شده بر روی تایر و واقعیت عملکرد تایر وجود نداشته باشد، زیرا متأسفانه شواهد تجربی نشان از وجود برخی عدم انطباق‌ها در این زمینه دارد.<br />با این اوصاف باید گفت 12سال انتظار برای عملی‌شدن حرف‌مان زمانی بسیار طولانی‌‌ست و برازنده‌ی صنعتی که می‌خواهد دنباله‌رویِ هوش‌مند و پیشتاز باشد، نیست. باید بسیار هوش‌مندانه‌تر تحول‌های فناورانه‌ی تایر دنیا را رصد کنیم و به‌موقع نسبت به آن‌ها کنش‌وواکنش منطقی و با درایت داشته باشیم؛ به‌ویژه آن‌که پدیده‌ها، قانون‌ها و استانداردهای بسیارِ دیگری در پیش‌رو هستند و ما وظیفه داریم آن‌ها را استخراج، درک و اجرایی کنیم، وگرنه فاصله‌مان با دنیای فناوریِ تولیدِ تایر بیش‌ازپیش می‌شود. <br />در گزارش کنفرانس تایر تکنولوژی 2018 هانوفر آلمان که در نشریه‌ی زمستان 96 (شماره‌ی 88) چاپ شد، اشاره کردم که دیگر شاخص‌های برچسب و SWR، جایی در مقاله‌ها و سخنرانی‌های روز دنیا ندارد و ‌جای این مقاله‌ها را مقاله‌هایی درباره‌ی قانون‌های زیست‌محیطی، استفاده از روش‌های ردیابی عیب‌ها، آزمون‌های پیشرفته و ... گرفته است. یادمان باشد که فرصت‌ کوتاه است و دنیای فناوری، دیگر کمتر فرصتی 12‌ساله برای انطباق ما با فناوری‌های روز دنیا در اختیارمان قرار می‌دهد. اگر دست نجنبانیم، به قول قیصر امین‌پور “خیلی زود دیر می‌شود"fa_IR
dc.format.extent18
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherشرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیکfa_IR
dc.relation.ispartofصنعت لاستیک ایرانfa_IR
dc.titleخیلی زود دیر می‌شودfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات صنایع لاستیکfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue89
dc.citation.spage3
dc.citation.epage4


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد