نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرزاقی اصل, سیناfa_IR
dc.contributor.authorرحیمی آریایی, افروزfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T19:45:43Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T19:45:43Z
dc.date.available1399-07-08T19:45:43Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T19:45:43Z
dc.date.issued2016-12-21en_US
dc.date.issued1395-10-01fa_IR
dc.date.submitted2016-12-12en_US
dc.date.submitted1395-09-22fa_IR
dc.identifier.citationرزاقی اصل, سینا, رحیمی آریایی, افروز. (1395). بررسی اهمیت و نحوه آموزش نقد بنا به دانشجویان رشته معماری از دیدگاه اساتید معماری ایران. معماری و شهرسازی ایران, 7(12)doi: 10.30475/isau.2017.62032fa_IR
dc.identifier.issn2228-589X
dc.identifier.issn2645-7148
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30475/isau.2017.62032
dc.identifier.urihttp://www.isau.ir/article_62032.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/73678
dc.description.abstractآموزش معماری از موضوعاتی است که می تواند در جریان رشد معماری ایران و ترسیم آینده نقش بسزایی داشته باشد. در این بین به اعتقاد برخی فرهنگ نقد جزء ساختاری و هویت بخش آموزش در دانشکده های معماری است . درواقع نقد می تواند به عنوان پشتوانه ای جهت طراحی مطرح گردد. هدف اصلی از این مقاله دستیابی به رو ش ها و محتوای کارآمد در جهت آموزش صحیح نقد و پرورش دیدگاه نقادانه در دانشجویان معماری است. روش این پژوهش بر مطالعات اسنادی – پیمایشیِ تحلیلی استوار است؛ اطلاعات از منابع مکتوب و پرسشنامه از اساتید معماری به دست آمده است. نتایج این مقاله نشان می دهد که با توجه به هویت چند رشته ای معماری، جهت دستیابی به آموزش نقد جامع، برخورداری از رویکردهای ترکیبی برای آموزش نقد معماری الزامی است. در ارتباط با میزان اهمیت زمینه های نقد، جمع بندی یافته ها بر عوامل پاسخ مناسب بنا به عملکرد، زمینه و بافت پیرامونی آن، تأکید دارد . به طور کلی میزان دخالت هر آیتم، به نوع طرح و هدف منتقد بستگی دارد. براساس تحلیل ها غالب استادها، نقد را، لازمة دروس طراحی، و پایه طرح های آیندة دانشجویان می دانند. همچنین آموزش نقد به ترتیب اولویت در گرایش های مطالعات معماری ایران، معماری اسلامی، مهندسی معماری، معماری دخلی، مهم ارزیابی شده است . اساتید روش ها و ابزار آموزشِ درس نقد را به ترتیب اهمیت، بحث گروهی، طرح سوال از طرف استاد، نوشتن، بازدید علمی، جلسات نقد، شرح و تحلیل متون نقادانه، نمایش فیلم، اسکیس و اسلاید، دانسته اند. در نهایت مقالة حاضر پیشنهاداتی در راستای برنامه ریزی و آموزش نقد ارائه نموده است.fa_IR
dc.format.extent552
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی معماری و شهرسازی ایرانfa_IR
dc.publisherIranian Scientific Association of Architecture & Urbanismen_US
dc.relation.ispartofمعماری و شهرسازی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Iranian Architecture & Urbanismen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30475/isau.2017.62032
dc.subjectآموزش نقد معماریfa_IR
dc.subjectروش تدریس نقدfa_IR
dc.subjectانواع نقدfa_IR
dc.subjectنقد جامعfa_IR
dc.subjectمعیارهای نقدfa_IR
dc.titleبررسی اهمیت و نحوه آموزش نقد بنا به دانشجویان رشته معماری از دیدگاه اساتید معماری ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentشهید رجاییfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد شهرکردfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue12


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد