| dc.contributor.author | مردمی, کریم | fa_IR | 
| dc.contributor.author | محسنی, منصوره | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T19:45:40Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T19:45:40Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-08T19:45:40Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-29T19:45:40Z |  | 
| dc.date.issued | 2015-12-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1394-10-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2015-08-24 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1394-06-02 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | مردمی, کریم, محسنی, منصوره. (1394). توسعه محیط های یادگیری: ارتقاء یادگیری. معماری و شهرسازی ایران, 6(10)doi: 10.30475/isau.2016.62011 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2228-589X |  | 
| dc.identifier.issn | 2645-7148 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30475/isau.2016.62011 |  | 
| dc.identifier.uri | http://www.isau.ir/article_62011.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/73657 |  | 
| dc.description.abstract | حقیقت این است که آموزش و یادگیری فقط در مدرسه روی نمی دهد. بلکه دانش آموزان، از تعامل با محیط اطراف خود می آموزند. با قبول دیدگاه اکثر اندیشمندان، تعلیم و تربیت امری اجتماعی است و بسیاری از استعدادهای انسان و فضایل اخلاقی جز در متن جامعه و روابط متقابل اجتماعی شکوفا نمی شود. از این رو ارتقاء یادگیری و توسعه محیط یادگیری به تعامل مدرسه و جامعه وابسته می باشد. در این راستا می توان محیط خارج از مدرسه را نیز، جزء لاینفک فضای آموزشی قلمداد نمود، بنحوی که موجب توسعه محیط یادگیری دانش آموزان و نیز تعامل مدرسه و جامعه گردد. تعامل مدرسه با جامعه و محیط اطراف آن موضوع مهمی است که در گذشته وجود داشته و مدارس با مساجد، بازار و محله ها در تعامل بوده است و امروزه چنین تعاملی نادیده گرفته می شود. در نوشتار حاضر، برای ایجاد تعامل مدرسه و جامعه و ارتقای یادگیری دانش آموزان و افراد جامعه و توسعه محیط یادگیری، ابتدا با رویکردی تاریخی، به واکاوی مسئله تعامل مدرسه با اجتماع از دیدگاه اندیشمندان، و سابقه آن در ایران و دیگر جوامع و معرفی مدارس اجتماعی در آن ها پرداخته می شود. سپس با رویکرد روانشناختی، با استفاده از روانشناسی «اکولوژیک» و نظریه «بارکر»، تأثیر محیط و معماری فضاهای آموزشی بر یادگیری و همچنین تأثیر متقابل انسان و محیط از نظر اندیشمندان بررسی می شود. با توجه به این رویکرد، وضعیت مدارس کنونی و رابطه آن با جامعه، مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت با تبیین رابطه مدرسه، خانواده و جامعه، چگونگی توسعه محیط های یادگیری عنوان می گردد. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 235 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران | fa_IR | 
| dc.publisher | Iranian Scientific Association of Architecture & Urbanism | en_US | 
| dc.relation.ispartof | معماری و شهرسازی ایران | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Journal of Iranian  Architecture & Urbanism | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30475/isau.2016.62011 |  | 
| dc.subject | آموزش | fa_IR | 
| dc.subject | مدرسه | fa_IR | 
| dc.subject | جامعه | fa_IR | 
| dc.subject | تعامل | fa_IR | 
| dc.subject | محیط یادگیری | fa_IR | 
| dc.title | توسعه محیط های یادگیری: ارتقاء یادگیری | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.contributor.department | دانشگاه صنعتی شاهرود | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 6 |  | 
| dc.citation.issue | 10 |  |