دوره 12, شماره 3

 

ارسال های اخیر

  • تحلیل نشانه‌شناختی عنوان در آثار رسام عرب‌زاده 

    یعقوب زاده, آزاده؛ پورمند, حسن علی (دانشگاه الزهرا, 2020-11-21)
    رسام عرب­زاده از جمله هنرمندان معاصر در حوزه طراحی و تولید فرش است. اکثر آثار ایشان حاوی عناوین مختلف ادبی، فرهنگی، عرفانی و فلسفی است. عناوینی که رسام­ عرب­زاده برای آثارش برگزیده نشان از قایل شدن اهمیت به عنوان اثر، علاوه ...

  • عوامل و شاخصه‌های موثر بر شکل‌گیری معماری و شهرسازی بافت تاریخی بندر بوشهر 

    کاکی زاده, محمد امیر؛ ناصری, ندا؛ دباغ, هژبر (دانشگاه الزهرا, 2020-11-21)
    مساله‌ بوم به‌عنوان فصل‌مشترک فکری معماران گذشته، همواره مطرح بوده‌است. فصل‌مشترکی که دغدغه‌ها، اندیشه‌ها و راه‌کارهای معماران بومی، از دل آن برمی‌آید. رفتار متفاوتی که بوم در هر منطقه از خود نشان می‌دهد، دغدغه‌های متفاوتی ...

  • بررسی حضور فرش‌های لوتّو در نقاشی‌های شمال ایتالیا در دوره‌ رنسانس 

    فرهنگ پور, یاسمن (دانشگاه الزهرا, 2020-11-21)
    فرش به‌عنوان یکی از نمادهای هنر و تمدن شرق در طول تاریخ، بسیار مورد توجه کشورهای غربی قرار گرفته است؛ و در دوره‌های مختلف، با عناوین گوناگونی مانند هدیه‌ پادشاهان، غنیمت جنگی، کالای تجاری و غیره، به این ممالک وارد شده است. ...

  • ابزار بصری مینیمال، نقد ماکسیمال: پژوهشی بر رویکرد انتقادی هنر دانیل بورن 

    عرب زاده, جمال؛ حسامی, منصور؛ پنجه باشی, الهه (دانشگاه الزهرا, 2020-11-21)
    دانیل بورِن، یکی از هنرمندان تجسمی مطرح فرانسوی در عرصه بین­المللی هنر است. او فعالیت خود را از اواخر دهه شصت میلادی آغاز و در طول بیش از چهل سال فعالیت هنری تنها به عنصر تجسمی ساده­ای اکتفا کرد، که عبارت از نوارهای عمودی ...

  • بررسی تاثیر تحولات سیاسی- اجتماعی دوره قاجار در نقاشی‌های دیواری خانه امام جمعه در تهران 

    حسینیان, هیراد؛ سهیلی, جمال الدین؛ اسلامی, سیده سپیده (دانشگاه الزهرا, 2020-11-21)
    با شروع دوره قاجاریه در تاریخ این مرز و بوم و به واسطه پیشرفت در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و هم‌چنین، گسترش روابط خارجی با کشورهای غربی و آشنا شدن ایرانیان با دنیای جدید و شروع فرنگی‌مآبی در کشور، تصویرگرایی و ...

  • تحلیل نشانه‌های مضمونی و تصویری در رباعیات خیام و نگاره‌های حسین بهزاد 

    رجبی, زینب؛ زارع زاده, فهیمه (دانشگاه الزهرا, 2020-11-21)
    روند پیوسته تحولات نگارگری، بیش از آن ‌که در زمینه سبک و اسلوب مکاتب تصویری سده­های متمادی ایران اسلامی باشد، همواره، در ارتباط با ادبیات و بهره­مندی از مبانی زیبایی­شناسی و مضامین شعری آن قابل ملاحظه بوده است؛ هم‌چون آثار ...