نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشایان سرشت, اکبرfa_IR
dc.contributor.authorفخر, فرزانهfa_IR
dc.contributor.authorشریفی, سمیهfa_IR
dc.date.accessioned1399-09-23T16:53:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-12-13T16:53:40Z
dc.date.available1399-09-23T16:53:40Zfa_IR
dc.date.available2020-12-13T16:53:40Z
dc.date.issued2020-08-22en_US
dc.date.issued1399-06-01fa_IR
dc.date.submitted2020-06-12en_US
dc.date.submitted1399-03-23fa_IR
dc.identifier.citationشایان سرشت, اکبر, فخر, فرزانه, شریفی, سمیه. (1399). واکاوی نگار ه ی معراج پیامبر اکرم(ص)در نسخه ی خطی هفت اورنگ جامی گالری فریر با رویکرد بینامتنیت ژرار ژنت*. نگارینه هنر اسلامی, 7(19), 4-18. doi: 10.22077/nia.2020.3460.1323fa_IR
dc.identifier.issn2382-9885
dc.identifier.issn2717-1930
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22077/nia.2020.3460.1323
dc.identifier.urihttp://niamag.birjand.ac.ir/article_1540.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/682057
dc.description.abstractچکیده نگارگران و نقاشان ایرانی، در برخورد با متون ادب فارسی همواره هنر خویش را به منصه ظهور رسانده اند و رابطۀ ناگسستنیاین دو حوزه در تاریخ هنر و ادب ایران انکار ناپذیر است. سلطان ابراهیم میرزا شاهزادة هنردوست عصر صفوی در نیمه دوم قرن10 ﻫ.ق / 16 م. گروهی از هنرمندان با ذوق و با استعداد را برای به تصویر کشیدن هفت اورنگ، شامل هفت مثنوی از ماندگارترینمنظومه های شعری جامی، گرد هم آورد که به خلق مجموعه ای شامل بیست و هشت نگاره فاخر از آن مثنوی انجامید. هدفاصلی این پژوهش، بررسی پیوند شعر و نقاشی ایرانی در خوانش بینامتنی نگاره های سلطان ابراهیم میرزا و هفت اورنگ جامیاست. نگارندگان در این پژوهش بر آن است تا داستان معراج پیامبر(ص)منقول در منظومة خردنامة اسکندری را با نگاره آن ازهف تاورنگ سلطان ابراهیم میرزا از بارویکرد بینامتنی و با تکیه بر الگوی بیش متنی ژنت به روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسیقرار دهد و به این پرسش اصلی پاسخ دهد که برمبنای رویکرد غالب در پژوهش کمیت و کیفیت اشتراکات و افتراقات میاننگاره و شعر چگونه ارزیابی م یگردد. نقد مباحث همانگونگی و تراگونگی در شعر و نگاره و دقت در جایگشت ها نشان می دهد کهنگارگر خود را ملزم به تصویرگری تمام ابیات نکرده است. یافته های این تحقیق حاکی از آن است که در تطبیق نگاره با شعرمعراج پیامبر(ص) بیشتر وجه غالب از منظر بیش متنیت ژنت تراگونگی می باشد، و از میان موارد جابجایی، کاهشی و افزایشیبیشترین تکیه بر مورد افزایشی می باشد که نگارگر بر اساس تخیل و هنر خود نسبت به شعر در نگاره استفاده کرده است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Birjanden_US
dc.relation.ispartofنگارینه هنر اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofNegarineh Islamic Arten_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22077/nia.2020.3460.1323
dc.subjectجامیfa_IR
dc.subjectسلطان ابراهیم میرزاfa_IR
dc.subjectهفت اورنگfa_IR
dc.subjectمطالعات بینارشته‌ایfa_IR
dc.subjectبیش‌متنیت ژنتfa_IR
dc.subjectپژوهش هنرfa_IR
dc.titleواکاوی نگار ه ی معراج پیامبر اکرم(ص)در نسخه ی خطی هفت اورنگ جامی گالری فریر با رویکرد بینامتنیت ژرار ژنت*fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجندfa_IR
dc.contributor.departmentمربی گروه صنایع دستی دانشکده هنردانشگاه بیرجندfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجندfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue19
dc.citation.spage4
dc.citation.epage18


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد