| dc.contributor.author | شایان سرشت, اکبر | fa_IR |
| dc.contributor.author | فخر, فرزانه | fa_IR |
| dc.contributor.author | شریفی, سمیه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-09-23T16:53:40Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-12-13T16:53:40Z | |
| dc.date.available | 1399-09-23T16:53:40Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-12-13T16:53:40Z | |
| dc.date.issued | 2020-08-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2020-06-12 | en_US |
| dc.date.submitted | 1399-03-23 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شایان سرشت, اکبر, فخر, فرزانه, شریفی, سمیه. (1399). واکاوی نگار ه ی معراج پیامبر اکرم(ص)در نسخه ی خطی هفت اورنگ جامی گالری فریر با رویکرد بینامتنیت ژرار ژنت*. نگارینه هنر اسلامی, 7(19), 4-18. doi: 10.22077/nia.2020.3460.1323 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2382-9885 | |
| dc.identifier.issn | 2717-1930 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22077/nia.2020.3460.1323 | |
| dc.identifier.uri | http://niamag.birjand.ac.ir/article_1540.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/682057 | |
| dc.description.abstract | چکیده نگارگران و نقاشان ایرانی، در برخورد با متون ادب فارسی همواره هنر خویش را به منصه ظهور رسانده اند و رابطۀ ناگسستنیاین دو حوزه در تاریخ هنر و ادب ایران انکار ناپذیر است. سلطان ابراهیم میرزا شاهزادة هنردوست عصر صفوی در نیمه دوم قرن10 ﻫ.ق / 16 م. گروهی از هنرمندان با ذوق و با استعداد را برای به تصویر کشیدن هفت اورنگ، شامل هفت مثنوی از ماندگارترینمنظومه های شعری جامی، گرد هم آورد که به خلق مجموعه ای شامل بیست و هشت نگاره فاخر از آن مثنوی انجامید. هدفاصلی این پژوهش، بررسی پیوند شعر و نقاشی ایرانی در خوانش بینامتنی نگاره های سلطان ابراهیم میرزا و هفت اورنگ جامیاست. نگارندگان در این پژوهش بر آن است تا داستان معراج پیامبر(ص)منقول در منظومة خردنامة اسکندری را با نگاره آن ازهف تاورنگ سلطان ابراهیم میرزا از بارویکرد بینامتنی و با تکیه بر الگوی بیش متنی ژنت به روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسیقرار دهد و به این پرسش اصلی پاسخ دهد که برمبنای رویکرد غالب در پژوهش کمیت و کیفیت اشتراکات و افتراقات میاننگاره و شعر چگونه ارزیابی م یگردد. نقد مباحث همانگونگی و تراگونگی در شعر و نگاره و دقت در جایگشت ها نشان می دهد کهنگارگر خود را ملزم به تصویرگری تمام ابیات نکرده است. یافته های این تحقیق حاکی از آن است که در تطبیق نگاره با شعرمعراج پیامبر(ص) بیشتر وجه غالب از منظر بیش متنیت ژنت تراگونگی می باشد، و از میان موارد جابجایی، کاهشی و افزایشیبیشترین تکیه بر مورد افزایشی می باشد که نگارگر بر اساس تخیل و هنر خود نسبت به شعر در نگاره استفاده کرده است. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایران | fa_IR |
| dc.publisher | University of Birjand | en_US |
| dc.relation.ispartof | نگارینه هنر اسلامی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Negarineh Islamic Art | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22077/nia.2020.3460.1323 | |
| dc.subject | جامی | fa_IR |
| dc.subject | سلطان ابراهیم میرزا | fa_IR |
| dc.subject | هفت اورنگ | fa_IR |
| dc.subject | مطالعات بینارشتهای | fa_IR |
| dc.subject | بیشمتنیت ژنت | fa_IR |
| dc.subject | پژوهش هنر | fa_IR |
| dc.title | واکاوی نگار ه ی معراج پیامبر اکرم(ص)در نسخه ی خطی هفت اورنگ جامی گالری فریر با رویکرد بینامتنیت ژرار ژنت* | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند | fa_IR |
| dc.contributor.department | مربی گروه صنایع دستی دانشکده هنردانشگاه بیرجند | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند | fa_IR |
| dc.citation.volume | 7 | |
| dc.citation.issue | 19 | |
| dc.citation.spage | 4 | |
| dc.citation.epage | 18 | |