| dc.contributor.author | مریدیان, سارا | fa_IR |
| dc.contributor.author | گودرزی, کوروش | fa_IR |
| dc.contributor.author | روزبهانی, مهدی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T19:23:54Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T19:23:54Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T19:23:54Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T19:23:54Z | |
| dc.date.issued | 2019-07-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-05-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-07-23 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-05-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مریدیان, سارا, گودرزی, کوروش, روزبهانی, مهدی. (1398). تعیین اثربخشی بازی درمانی بر پرخاشگری، استرس و اضطراب کودکان. علوم حرکتی و رفتاری, 2(2), 116-125. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2645-7806 | |
| dc.identifier.issn | 2645-7792 | |
| dc.identifier.uri | http://www.jmbs.ir/article_91795.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/65793 | |
| dc.description.abstract | چکیده<br />زمینه و هدف: دوران کودکی از مهمترین مراحل زندگی است که در آن شخصیت فرد پایه ریزی شده و شکل می گیرد. اغلب اختلالات و نا سازگاریهای رفتاری پس از دوران کودکی ناشی از کمبود توجه به دوران حساس کودکی و عدم هدایت صحیح در روند رشد و تکامل است. این بی توجهی منجر به عدم سازش و انطباق با محیط و بروز انحرافات گوناگون در ابعاد مختلف برای کودک می باشد هدف از این پژوهش تعیین اثر بخشی بازی درمانی بر پرخاشگری، استرس و اضطراب کودکان بود. <br />روش: بدین منظور در یک طرح نیمه تجربی با گروه کنترل نابرابر با پیش آزمون و پس آزمون تعداد 40 نفر از دانشآموزان پسر پایهی چهارم ابتدایی شهرستان نورآباد (دلفان) در سال تحصیلی 1397-1396 با استفاده روش نمونه گیری غیرتصافی در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) کاربندی شدند. در ابتدا از نظر پرخاشگری، استرس و اضطراب مورد پیش آزمون قرار گرفتند. آموزش بازی درمانی برگرفته از کتاب گری لندرث (1369، ترجمه خدیجه آرین، 1369) به مدت 8 جلسه 1 ساعت و 45 دقیقه ای و هفته ای دو جلسه به گروه آزمایش ارائه شد. و سپس دو گروه مجددا از نظر پرخاشگری، استرس و اضطراب مورد آزمون قرار گرفتند.<br />یافته ها: نتایج تحلیل کووارانس چندمتغیره نشان داد که بازی درمانی بر پرخاشگری، استرس و اضطراب کودکان موثر است.<br />نتیجه گیری: میتوان دریافت که آموزش بازی درمانی بر کاهش پرخاشگری، استرس و اضطراب کودکان تاثیر مطلوبی داشته و باید به آن توجه گردد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1131 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | مهدی تاراجیان | fa_IR |
| dc.publisher | mehdi tarajian | en_US |
| dc.relation.ispartof | علوم حرکتی و رفتاری | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | journal of motor and behavioral sciences | en_US |
| dc.subject | استرس | fa_IR |
| dc.subject | اضطراب | fa_IR |
| dc.subject | بازی درمانی | fa_IR |
| dc.subject | پرخاشگری | fa_IR |
| dc.title | تعیین اثربخشی بازی درمانی بر پرخاشگری، استرس و اضطراب کودکان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد روانشانسی، دانشگاه آزاد بروجرد | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار روانشناسی، دانشگاه آزاد بروجرد | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد | fa_IR |
| dc.citation.volume | 2 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 116 | |
| dc.citation.epage | 125 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-3908-9175 | |