نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسلطانی, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorپارسانیا, حمیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T19:18:31Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T19:18:31Z
dc.date.available1399-07-08T19:18:31Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T19:18:31Z
dc.date.issued2016-07-22en_US
dc.date.issued1395-05-01fa_IR
dc.date.submitted2016-09-12en_US
dc.date.submitted1395-06-22fa_IR
dc.identifier.citationسلطانی, مهدی, پارسانیا, حمید. (1395). بازخوانی انتقادی عمل‌گرایی اجتماعی جورج هربرت مید بر مبنای حکمت متعالیه. دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی, 3(1), 138-167.fa_IR
dc.identifier.issn2423-7124
dc.identifier.urihttp://www.jrcp.ir/article_48944.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/63775
dc.description.abstract<strong>جورج هربرت مید بنیان‌گذار پراگماتیسم و عمل‌گرایی اجتماعی است که بعدها توسط بلومر و دیگر شاگردان وی توسعه پیدا کرد. این رویکرد نوهگلی، به اعتراف مید، مبانی و پیش‌فرض‌هایی را به لحاظ هستی‌شناختی؛ یعنی درون‌ذات‌بودگی وجود، حرکت جوهری، «خود»، زبان و امثال آن‌ها دارد. هستی و نیز «خود» در فرآیند و پویا لحاظ می‌شود که در کنش اجتماعی، «خود» شکل می‌گیرد. در پژوهش حاضر این مبانی و نحوه‌ی ارتباط آن‌ها صورت‌بندی مفهومی شده و در گام بعد، بر مبنای حکمت متعالیه مورد نقد و ارزیابی انتقادی قرار گرفته است. حکمت متعالیه درون‌ذات‌بودگی وجود را برنتافته و در حرکت جوهری، محرّک و متحرک را قابل جمع نمی‌داند، لذا در مناسبات ماده و صورت، ماده را معدّ برای افاضه صورت می‌داند؛ نه اینکه علت و مقتضی آن باشد. «خود» نیز جوهری است که در نوع نسبت با وجود شکل می‌گیرد و کنش اجتماعی نیز اعدادی برای این نسبت ایجاد می‌کند؛ ولکن صورت از محرکِ غیرمتحرک افاضه می‌شود و عینیت خویش را از آن طلب می‌کند و نه از زبان. «خود» واقعی انسان دارای مراتب مختلفی است؛ یعنی «خود» نباتی، «خود» حیوانی و «خود» انسانی است که از زبان به عنوان وجود اعتباری برای مفاهمه و مقصود خویش سود می‌جوید. روش پژوهش در این مقاله، تحلیلی - انتقادی است.</strong>fa_IR
dc.format.extent457
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherشورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگیfa_IR
dc.relation.ispartofدوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگیfa_IR
dc.subjectمیدfa_IR
dc.subjectعمل‌گراییfa_IR
dc.subjectاجتماعfa_IR
dc.subjectخودfa_IR
dc.subjectحکمت متعالیهfa_IR
dc.titleبازخوانی انتقادی عمل‌گرایی اجتماعی جورج هربرت مید بر مبنای حکمت متعالیهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشکده علوم اجتماعی تهرانfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue1
dc.citation.spage138
dc.citation.epage167


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد