نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorضرغامی, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorرمضانی, عادلfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T19:17:43Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T19:17:43Z
dc.date.available1399-07-08T19:17:43Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T19:17:43Z
dc.date.issued2010-05-22en_US
dc.date.issued1389-03-01fa_IR
dc.date.submitted2017-03-09en_US
dc.date.submitted1395-12-19fa_IR
dc.identifier.citationضرغامی, سعید, رمضانی, عادل. (1389). مبانی و اصول اخلاقی ارتباط استاد با دانشجو بر بنیاد تحلیل تطبیقی و نقد آرای فیلسوفان هستی. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 3(98), 91-114.fa_IR
dc.identifier.issn2008-3696
dc.identifier.urihttp://www.jsfc.ir/article_44089.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/63478
dc.description.abstractهدف پژوهش حاضر، تحلیل تطبیقی اندیشه‌های فیلسوفان هستی درباره ماهیت اخلاق و زندگانی اخلاقی آدمی و استنتاج مبانی اخلاقی ارتباط استاد با دانشجو و نیز اصل‌های اخلاقی متناظر با هر مبنا است. روش پژوهش نیز تحلیل تطبیقی (از رویکردهای پژوهش کیفی) و نیز قیاس عملی(از روش‌های پژوهش فلسفی) بوده است. بر اساس یافته‌های پژوهش، اندیشمندان هستی در تبیین هستی آدمی و زندگانی اخلاقی او بر نکته‌های مشترکی تأکید می‌کنند. بر چنین زمینه‌ای سه مبنا و شش اصل برای زندگانی اخلاقی استاد با دانشجویانش پیشنهاد می‌شود: مبنای ارزشمندی فردیت و ویژگی‌های یگانه آدمی و اصل‌های احترام به فردیت و تفاوت و برگزیدن رابطه «دانشجوـ استاد» به جای رابطه «استاد ـ دانشجویان»؛ مبنای ارزشمندی اصالت و اصل‌های برگزیدن رابطه «من ـ تو» به جای رابطه «من ـ آن» در ارتباط با دانشجو از سوی استاد، برقراری «ارتباط اگزیستانسی» با دانشجو از سوی استاد و فراهم کردن زمینه تجربه «موقعیت‌های مرزی» برای دانشجویان از سوی استاد؛ و سرانجام مبنای ارزشمندیِ جنبه پرشور و عاطفی زندگانی در کنار جنبه خردمندانه و اصل آگاهی‌بخشی درباره بودن انسانی و زمینه‌سازی برای مشارکت همه‌جانبه دانشجو در زندگانی واقعی. سرانجام پس از اشاره به کاستی‌های اندیشه این فیلسوفان، این نتیجه به دست می‌آید که در کنار برگرفتن مبانی و اصول اخلاقی در ارتباط میان استاد با دانشجو در نظام آموزش عالی کشورمان باید به این کاستی‌ها نیز توجه کرد.<br /><br />fa_IR
dc.format.extent887
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگیfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگfa_IR
dc.subjectاخلاقfa_IR
dc.subjectارتباط استاد و دانشجوfa_IR
dc.subjectفلسفه هستیfa_IR
dc.subjectمبناfa_IR
dc.subjectاصلfa_IR
dc.titleمبانی و اصول اخلاقی ارتباط استاد با دانشجو بر بنیاد تحلیل تطبیقی و نقد آرای فیلسوفان هستیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه تربیت معلم تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی‌ارشد فلسفه تعلیم و تربیتfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue98
dc.citation.spage91
dc.citation.epage114


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد