| dc.contributor.author | ضرغامی, سعید | fa_IR |
| dc.contributor.author | رمضانی, عادل | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T19:17:43Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T19:17:43Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T19:17:43Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T19:17:43Z | |
| dc.date.issued | 2010-05-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1389-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-03-09 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-12-19 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ضرغامی, سعید, رمضانی, عادل. (1389). مبانی و اصول اخلاقی ارتباط استاد با دانشجو بر بنیاد تحلیل تطبیقی و نقد آرای فیلسوفان هستی. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 3(98), 91-114. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-3696 | |
| dc.identifier.uri | http://www.jsfc.ir/article_44089.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/63478 | |
| dc.description.abstract | هدف پژوهش حاضر، تحلیل تطبیقی اندیشههای فیلسوفان هستی درباره ماهیت اخلاق و زندگانی اخلاقی آدمی و استنتاج مبانی اخلاقی ارتباط استاد با دانشجو و نیز اصلهای اخلاقی متناظر با هر مبنا است. روش پژوهش نیز تحلیل تطبیقی (از رویکردهای پژوهش کیفی) و نیز قیاس عملی(از روشهای پژوهش فلسفی) بوده است. بر اساس یافتههای پژوهش، اندیشمندان هستی در تبیین هستی آدمی و زندگانی اخلاقی او بر نکتههای مشترکی تأکید میکنند. بر چنین زمینهای سه مبنا و شش اصل برای زندگانی اخلاقی استاد با دانشجویانش پیشنهاد میشود: مبنای ارزشمندی فردیت و ویژگیهای یگانه آدمی و اصلهای احترام به فردیت و تفاوت و برگزیدن رابطه «دانشجوـ استاد» به جای رابطه «استاد ـ دانشجویان»؛ مبنای ارزشمندی اصالت و اصلهای برگزیدن رابطه «من ـ تو» به جای رابطه «من ـ آن» در ارتباط با دانشجو از سوی استاد، برقراری «ارتباط اگزیستانسی» با دانشجو از سوی استاد و فراهم کردن زمینه تجربه «موقعیتهای مرزی» برای دانشجویان از سوی استاد؛ و سرانجام مبنای ارزشمندیِ جنبه پرشور و عاطفی زندگانی در کنار جنبه خردمندانه و اصل آگاهیبخشی درباره بودن انسانی و زمینهسازی برای مشارکت همهجانبه دانشجو در زندگانی واقعی. سرانجام پس از اشاره به کاستیهای اندیشه این فیلسوفان، این نتیجه به دست میآید که در کنار برگرفتن مبانی و اصول اخلاقی در ارتباط میان استاد با دانشجو در نظام آموزش عالی کشورمان باید به این کاستیها نیز توجه کرد.<br /><br /> | fa_IR |
| dc.format.extent | 887 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ | fa_IR |
| dc.subject | اخلاق | fa_IR |
| dc.subject | ارتباط استاد و دانشجو | fa_IR |
| dc.subject | فلسفه هستی | fa_IR |
| dc.subject | مبنا | fa_IR |
| dc.subject | اصل | fa_IR |
| dc.title | مبانی و اصول اخلاقی ارتباط استاد با دانشجو بر بنیاد تحلیل تطبیقی و نقد آرای فیلسوفان هستی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشگاه تربیت معلم تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسیارشد فلسفه تعلیم و تربیت | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 98 | |
| dc.citation.spage | 91 | |
| dc.citation.epage | 114 | |