دوره 5, شماره 19

 

ارسال های اخیر

  • آسیب‌شناسی رشته علوم سیاسی در ایران 

    حقیقت, سیدصادق (دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی, 2012-11-21)
    علوم سیاسی از سال 1277 که پایش به کشور ما باز شد تا زمان حاضر شاهد فراز و نشیب فراوان بوده است. این رشته در سال 1313 در دانشگاه تهران ذیل رشته حقوق قرار گرفت و به‌دلیل متأثر بودن از آن، رنگ و بوی فرانسوی داشت. در فصلی دیگر، ...

  • پارادایم‌های سه‌گانه اثبات‌گرایی، تفسیری و هرمنوتیکردر مطالعات مدیریت و سازمان 

    گائینی, ابوالفضل؛ حسین‌زاده, امیر (دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی, 2012-11-21)
    در این نوشتار با هدف بررسی معرفت‌شناختی تحقیقات دانش مدیریت و سازمان، سه پارادایم اثبات‌گرا، تفسیری و هرمنوتیک معرفی می‌شود. اثبات‌گرایی اصالت را به شناخت حسی می‌دهد؛ از این‌رو جداکردن موضوع تحقیق از پژوهشگران و واقعیات ...

  • امکان اسلامی‌سازی و بومی‌سازی برنامه درسی رشته علوم‌تربیتی 

    نوذری, محمود (دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی, 2012-11-21)
    تحول در برنامه درسی رشته‌های علوم انسانی با رویکرد اسلامی و بومی، در سال‌های اخیر از دغدغه‌های اصلی مدیران ارشد نظام و صاحب‌نظران و اساتید بوده است. انتقال نگرش‌ها و ارزش‌های لیبرالیستی و سکولاریستی، عدم انطباق با نیازهای ...

  • آسیب‌شناسی رشته حقوق در ایران 

    وحدتی‌شبیری, سیدحسن (دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی, 2012-11-21)
    دانش حقوق سابقه‌ای دیرین در نظام آموزش عالی کشور دارد و اقبال دانشجویان به این رشته تحصیلی بیش از سایر رشته‌ها در شاخه علوم انسانی است. علت این امر، وجود زمینه‌های بیشتر برای اشتغال در این رشته و نیاز روزمره مردم، خانواده‌ها، ...

  • آسیب‌شناسی فلسفه 

    خسروپناه, عبدالحسین (دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی, 2012-11-21)
    پرسش اصلی این پژوهش این است: فلسفه در محیط‌های دانشگاهی و حوزوی از چه آسیب‌هایی برخوردار است؟ مهم‌ترین آسیب فلسفه غرب، رویکرد تقلیدی و ترجمه‌ای آن در محیط‌های علمی است. آسیب فلسفه اسلامی، ناکارآمدی آن در عرصه‌های اجتماعی ...

  • کاستی‌های دانش روان‌شناسی در ایران 

    آذربایجانی, مسعود (دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی, 2012-11-21)
    موضوع این مقال کاستی‌های روان‌شناسی در ایران است. هدف ارائه فهرستی از کاستی‌ها و آسیب‌های دانش روان‌شناسی برای دستیابی به ضرورت تحول و راهکارهای تحول است. روش تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی با رویکرد انتقادی نسبت به وضع موجود است ...