دوره 8, شماره 4

 

ارسال های اخیر

  • یادگیری در رویکرد شناختی 

    خرازی, کمال؛ خرازی, کمال (سیدعلی نقی خرازی, 2007-01-01)
    علوم‌شناختی به عنوان دانشی چند رشته‌ای مرکب از علم اعصاب، روان‌شناسی، زبان‌شناسی، هوش مصنوعی و فلسفه ذهن یکی از دانش‌های نو است که در چند دهه اخیر توانسته است رازهای نهفته بیشتری را درباره مغز و ذهن آدمی بگشاید. این دانش ...

  • تأثیر علوم شناختی بر روانشناسی معاصر 

    خرازی, کمال؛ خرازی, کمال (سیدعلی نقی خرازی, 2007-01-01)
    علوم شناختی به‌عنوان یکی از دانش‌های نو در سال‌های اخیر توسعه قابل ملاحظه‌ای یافته است، به طوری‌که پیش‌بینی می‌شود با کمک سایر دانش‌های جدید از جمله فن‌آوری زیستی، فن‌آوری اطلاعات و فن‌آوری نانو تحول عمیقی در زندگی بشر ...

  • تازه‌های حوزه‌ شناخت در اختلال‌ وسواس فکری ـ عملی 

    شمس, گیتی؛ شمس, گیتی؛ صادقی, مجید؛ صادقی, مجید (سیدعلی نقی خرازی, 2007-01-01)
    هدف مقاله حاضر، بررسی مروری یافته‌های تحقیقاتی جدید در حیطه وسواس بود، تا بتوان با تصویر روشن‌تری به مطالعه، تحقیق و درمان این اختلال پرداخت. طی سه دهه اخیر، شاهد پیشرفت‌های عظیمی در زمینه نقش شناختواره‌ها در شکل‌گیری، ...

  • رابطه کارکردهای اجرایی عصبی- شناختی با اختلال‌های رشدی 

    علیزاده, حمید؛ علیزاده, حمید (سیدعلی نقی خرازی, 2007-01-01)
    کارکردهای اجرایی عصبی- شناختی ساختارهای مهمی هستند که در هدایت و کنترل رفتار نقشی اساسی ایفا می‌کنند. کارکردهای اجرایی دارای مؤلفه‌های گوناگونی همچون خودگردانی، حافظه کاری، ادراک زمان و زبان درونی هستند. کارکردهای اجرایی ...

  • بار اختلال بیش‌فعالی و کم‌توجهی در جمعیت ایرانی در سال 1382 

    دشتی, بهنوش؛ دشتی, بهنوش؛ ابوالحسنی, فرید؛ ابوالحسنی, فرید؛ مجدزاده, رضا؛ مجدزاده, رضا؛ علاقبندراد, جواد؛ علاقبندراد, جواد؛ افتخار, حسن؛ افتخار, حسن (سیدعلی نقی خرازی, 2007-01-01)
    هدف: اختلال بیش‌فعالی و کم‌توجهی (ADHD) از اختلالات شایع روانپزشکی اطفال می‌باشد که با توجه به جمعیت جوان کشور ایران، می‌تواند ناتوانی قابل ملاحظه‌ای ایجاد نماید. از میان شاخص‌های تندرستی، DALY (سال‌های زندگی تعدیل‌شده ...

  • روایی نسخه فارسی پرسشنامه توانایی‌ها و مشکلات (SDQ) 

    تهرانی دوست, مهدی؛ تهرانی دوست, مهدی؛ شهریور, زهرا؛ شهریور, زهرا؛ پاکباز, بهاره؛ پاکباز, بهاره؛ رضایی, آزیتا؛ رضایی, آزیتا؛ احمدی, فاطمه؛ احمدی, فاطمه (سیدعلی نقی خرازی, 2007-01-01)
    هدف: این مطالعه با هدف ارزیابی روایی نسخه فارسی پرسشنامه توانایی‌ها و مشکلات (SDQ) انجام شد. روش: روایی نسخه‌های والد و آموزگار (SDQ) در یک نمونه ۶۰۰ نفری از جامعه کودکان ۱۲-۶ ساله ایرانی مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس، نتایج ...

  • اثرات توجه، سطوح پردازش و علاقه به موضوع درس بر حافظه آشکار و نهان دانشجویان 

    مهدویان, علیرضا؛ مهدویان, علیرضا؛ کرمی نوری, رضا؛ کرمی نوری, رضا (سیدعلی نقی خرازی, 2007-01-01)
    هدف: این مطالعه به بررسی  تأثیر توجه و سطوح پردازش  بر عملکرد حافظه و یادآوری واژه‌ها به‌صورت حافظه آشکار و نهان  در دو حالت مختلف  که موضوع درس، مورد علاقه دانشجویان باشد یا نباشد می‌پردازد. روش: این پژوهش از نوع آزمایشی ...

  • نقش گیرنده‌های GABAA در اکتساب و بیان حساسیت حرکتی القاشده توسط مورفین در موش کوچک آزمایشگاهی 

    حیدری درویشانی, احمد؛ حیدری درویشانی, احمد؛ زرین دست, محمدرضا؛ زرین دست, محمدرضا؛ رضایوف, آمنه؛ رضایوف, آمنه؛ فتحی آذربایجانی, فتح‌الله؛ فتحی آذربایجانی, فتح‌الله؛ حاجی‌زاده, اکبر؛ حاجی‌زاده, اکبر (سیدعلی نقی خرازی, 2007-01-01)
    هدف: بررسی اثرات موسیمول (آگونیست گیرنده GABAA) و بیکوکولین (آنتاگونیست گیرنده GABAA) بر حساس‌سازی حرکتی ناشی از مورفین در موش آزمایشگاهی هدف این پژوهش بود. روش: ۴۰۰ موش سوری به‌کمک دستگاه استرئوتاکسی کانول‌گذاری و آماده  ...