دوره 8, شماره 4
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
یادگیری در رویکرد شناختی
(سیدعلی نقی خرازی, 2007-01-01)علومشناختی به عنوان دانشی چند رشتهای مرکب از علم اعصاب، روانشناسی، زبانشناسی، هوش مصنوعی و فلسفه ذهن یکی از دانشهای نو است که در چند دهه اخیر توانسته است رازهای نهفته بیشتری را درباره مغز و ذهن آدمی بگشاید. این دانش ...
-
تأثیر علوم شناختی بر روانشناسی معاصر
(سیدعلی نقی خرازی, 2007-01-01)علوم شناختی بهعنوان یکی از دانشهای نو در سالهای اخیر توسعه قابل ملاحظهای یافته است، به طوریکه پیشبینی میشود با کمک سایر دانشهای جدید از جمله فنآوری زیستی، فنآوری اطلاعات و فنآوری نانو تحول عمیقی در زندگی بشر ...
-
تازههای حوزه شناخت در اختلال وسواس فکری ـ عملی
(سیدعلی نقی خرازی, 2007-01-01)هدف مقاله حاضر، بررسی مروری یافتههای تحقیقاتی جدید در حیطه وسواس بود، تا بتوان با تصویر روشنتری به مطالعه، تحقیق و درمان این اختلال پرداخت. طی سه دهه اخیر، شاهد پیشرفتهای عظیمی در زمینه نقش شناختوارهها در شکلگیری، ...
-
رابطه کارکردهای اجرایی عصبی- شناختی با اختلالهای رشدی
(سیدعلی نقی خرازی, 2007-01-01)کارکردهای اجرایی عصبی- شناختی ساختارهای مهمی هستند که در هدایت و کنترل رفتار نقشی اساسی ایفا میکنند. کارکردهای اجرایی دارای مؤلفههای گوناگونی همچون خودگردانی، حافظه کاری، ادراک زمان و زبان درونی هستند. کارکردهای اجرایی ...
-
بار اختلال بیشفعالی و کمتوجهی در جمعیت ایرانی در سال 1382
(سیدعلی نقی خرازی, 2007-01-01)هدف: اختلال بیشفعالی و کمتوجهی (ADHD) از اختلالات شایع روانپزشکی اطفال میباشد که با توجه به جمعیت جوان کشور ایران، میتواند ناتوانی قابل ملاحظهای ایجاد نماید. از میان شاخصهای تندرستی، DALY (سالهای زندگی تعدیلشده ...
-
روایی نسخه فارسی پرسشنامه تواناییها و مشکلات (SDQ)
(سیدعلی نقی خرازی, 2007-01-01)هدف: این مطالعه با هدف ارزیابی روایی نسخه فارسی پرسشنامه تواناییها و مشکلات (SDQ) انجام شد. روش: روایی نسخههای والد و آموزگار (SDQ) در یک نمونه ۶۰۰ نفری از جامعه کودکان ۱۲-۶ ساله ایرانی مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس، نتایج ...
-
اثرات توجه، سطوح پردازش و علاقه به موضوع درس بر حافظه آشکار و نهان دانشجویان
(سیدعلی نقی خرازی, 2007-01-01)هدف: این مطالعه به بررسی تأثیر توجه و سطوح پردازش بر عملکرد حافظه و یادآوری واژهها بهصورت حافظه آشکار و نهان در دو حالت مختلف که موضوع درس، مورد علاقه دانشجویان باشد یا نباشد میپردازد. روش: این پژوهش از نوع آزمایشی ...
-
نقش گیرندههای GABAA در اکتساب و بیان حساسیت حرکتی القاشده توسط مورفین در موش کوچک آزمایشگاهی
(سیدعلی نقی خرازی, 2007-01-01)هدف: بررسی اثرات موسیمول (آگونیست گیرنده GABAA) و بیکوکولین (آنتاگونیست گیرنده GABAA) بر حساسسازی حرکتی ناشی از مورفین در موش آزمایشگاهی هدف این پژوهش بود. روش: ۴۰۰ موش سوری بهکمک دستگاه استرئوتاکسی کانولگذاری و آماده ...



