| dc.contributor.author | شاه محمدی, دکتر | fa_IR |
| dc.contributor.author | امیری, آرش | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T16:48:39Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T16:48:39Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T16:48:39Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T16:48:39Z | |
| dc.date.issued | 2020-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-12-16 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-09-25 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شاه محمدی, دکتر, امیری, آرش. (1398). تحلیل راهبردی تخلفات رانندگان با رویکرد داده کاوی. نشریه علمی مطالعات راهبردی ناجا, 4(14), 153-180. doi: 414413986 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-1946 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/414413986 | |
| dc.identifier.uri | http://ssj.jrl.police.ir/article_93892.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/6201 | |
| dc.description.abstract | یکی از عوامل بروز تخلفات و حوادث ترافیکی،بیتوجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی است که با توجه به بافت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی جوامع، میزان و نوع آن متفاوت خواهد بود. آمار بالای تخلفات ترافیکی و حوادث ناشی از آن در کشور، باعث بروز صدمات جبرانناپذیری میگردد که در این میان، عوامل انسانی اصلیترین عامل بروز تخلفات قلمداد میگردد. هدف این تحقیق، تحلیل راهبردی تخلفات رانندگان و بررسی ارتباط آن با مشخصات فردی آنان و مراکز صدور گواهینامه با رویکرد دادهکاوی میباشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری تحقیق، اطلاعات پایگاه داده صدور گواهینامه و اجرائیات و حجم نمونه اطلاعات این پایگاهها در سالهای 1395 و 1396 شهر تهران است. شیوه تحلیل دادهها، کشف قوانین انجمنی است. نتایج حاصل از اهم قوانین استخراجشده بدین شرح است: 1. بین سن و تحصیلات رانندگان و تخلفات رانندگی آنان رابطه معنیداری وجود دارد؛ بهنحوی که بیشترین تکرار تخلفات در قوانین کشفشده مربوط به رانندگان مرد با مدرک دیپلم و سن 20 سال است؛ 2. بیشترین تکرار تخلف انجام شده، تخلف ورود ممنوع میباشد؛ 3. بین برخی تخلفات رانندگان و برخی آموزشگاههای رانندگی قوانین رانندگی ارتباط وجود دارد. اغلب قوانین کشف شده موردتأیید کارشناسان راهور است و نتایج حاصل از قوانین، با نظریههای مربوط به دلایل بروز کجرفتاریها و تخلفات انطباق دارد. تحقیق حاضر، متغیرهای موثر در تخلفات رانندگی را در نظر گرفتهاست؛ بنابراین، میتوان شیوه ارائه آموزش به متقاضیان گواهینامه را با توجه به قوانین حاصل، برنامهریزی و از بروز افزایش تخلفات پیشگیری نمود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 474 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | مرکز مطالعات راهبردی ناجا | fa_IR |
| dc.publisher | | en_US |
| dc.relation.ispartof | نشریه علمی مطالعات راهبردی ناجا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | NAJA STRATEGIC STUDIES JOURNAL | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/414413986 | |
| dc.subject | داده کاوی | fa_IR |
| dc.subject | تحلیل تخلفات | fa_IR |
| dc.subject | کیفیت آموزش | fa_IR |
| dc.subject | تخلفات رانندگی | fa_IR |
| dc.subject | مشخصات فردی | fa_IR |
| dc.title | تحلیل راهبردی تخلفات رانندگان با رویکرد داده کاوی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار مهندسی کامپیوتر دانشگاه علوم انتظامی امین (نویسنده مسئول) | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس پلیس راهور ناجا | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 14 | |
| dc.citation.spage | 153 | |
| dc.citation.epage | 180 | |