نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشاه محمدی, دکترfa_IR
dc.contributor.authorامیری, آرشfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T16:48:39Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T16:48:39Z
dc.date.available1399-07-08T16:48:39Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T16:48:39Z
dc.date.issued2020-02-20en_US
dc.date.issued1398-12-01fa_IR
dc.date.submitted2019-12-16en_US
dc.date.submitted1398-09-25fa_IR
dc.identifier.citationشاه محمدی, دکتر, امیری, آرش. (1398). تحلیل راهبردی تخلفات رانندگان با رویکرد داده کاوی. نشریه علمی مطالعات راهبردی ناجا, 4(14), 153-180. doi: 414413986fa_IR
dc.identifier.issn2538-1946
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/414413986
dc.identifier.urihttp://ssj.jrl.police.ir/article_93892.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/6201
dc.description.abstractیکی از عوامل بروز تخلفات و حوادث ترافیکی،بی‌توجهی به مقررات راهنمایی ‌و ‌رانندگی است که با توجه به بافت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی جوامع، میزان و نوع آن متفاوت خواهد بود. آمار بالای تخلفات ترافیکی و حوادث ناشی از آن در کشور، باعث بروز صدمات جبران‌ناپذیری می‌گردد که در این میان، عوامل انسانی اصلی‌ترین عامل بروز تخلفات قلمداد می‌گردد. هدف این تحقیق، تحلیل راهبردی تخلفات رانندگان و بررسی ارتباط آن با مشخصات فردی آنان و مراکز صدور گواهینامه با رویکرد داده‌کاوی می‌باشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری تحقیق، اطلاعات پایگاه داده صدور گواهینامه و اجرائیات و حجم نمونه اطلاعات این پایگاه‌ها در سال‌های 1395 و 1396 شهر تهران است. شیوه تحلیل داده‌ها، کشف قوانین انجمنی است. نتایج حاصل از اهم قوانین استخراج‌شده بدین شرح است: 1. بین سن و تحصیلات رانندگان و تخلفات رانندگی آنان رابطه معنی‌داری وجود دارد؛ به‌نحوی که بیشترین تکرار تخلفات در قوانین کشف‌شده مربوط به رانندگان مرد با مدرک دیپلم و سن 20 سال است؛ 2. بیشترین تکرار تخلف انجام شده، تخلف ورود ممنوع می‌باشد؛ 3. بین برخی تخلفات رانندگان و برخی آموزشگاه‌های رانندگی قوانین رانندگی ارتباط وجود دارد. اغلب قوانین کشف شده موردتأیید کارشناسان راهور است و نتایج حاصل از قوانین، با نظریه‌های مربوط به دلایل بروز کج‌رفتاری‌ها و تخلفات انطباق دارد. تحقیق حاضر، متغیرهای موثر در تخلفات رانندگی را در نظر گرفته‌است؛ بنابراین، می‌توان شیوه ارائه آموزش به متقاضیان گواهینامه را با توجه به قوانین حاصل، برنامه‌ریزی و از بروز افزایش تخلفات پیشگیری نمود.fa_IR
dc.format.extent474
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمرکز مطالعات راهبردی ناجاfa_IR
dc.publisheren_US
dc.relation.ispartofنشریه علمی مطالعات راهبردی ناجاfa_IR
dc.relation.ispartofNAJA STRATEGIC STUDIES JOURNALen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/414413986
dc.subjectداده کاویfa_IR
dc.subjectتحلیل تخلفاتfa_IR
dc.subjectکیفیت آموزشfa_IR
dc.subjectتخلفات رانندگیfa_IR
dc.subjectمشخصات فردیfa_IR
dc.titleتحلیل راهبردی تخلفات رانندگان با رویکرد داده کاویfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار مهندسی کامپیوتر دانشگاه علوم انتظامی امین (نویسنده مسئول)fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس پلیس راهور ناجاfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue14
dc.citation.spage153
dc.citation.epage180


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد