دوره 33, شماره 3
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
ارائه مدل معماری سرویس گرا در کتابخانههای دانشگاهی استان مازندران بر اساس روش نظریهپردازی داده بنیاد
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2018-06-01)سیستمهای اطلاعاتی به سرعت در حال رشد هستند. کتابخانههای دانشگاهی باید قدرت پاسخگویی سریع به نیازمندیهای جدید مخاطبان را داشته باشند. کتابخانه داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ بهعنوان ﻣﺮﻛﺰی ﻛﻪ مسئولیت ارائه ﺧﺪﻣﺎت اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﺑﻪ جامعه وﺳﻴﻌﻲ از ...
-
تأثیر محدودیتهای اطلاعاتی بر کاربری اطلاعاتی اینترنت در بین جوانان شهر تهران
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2018-06-01)این پژوهش در صدد بررسی تأثیر محدودیتهای اطلاعاتی بر تمایل به کاربری اطلاعاتی از اینترنت در بین نوجوانان و جوانان شهر تهران است. پس از مرور ادبیات نظری و تجربی تحقیق، کاربری اطلاعاتی، استفاده از اینترنت بهمنظور کسب ...
-
بررسی نگرش اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز درباره مخزن دانش سازمانی این دانشگاه
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2018-06-01)هدف این پژوهش شناسایی وضعیت استفاده اعضای هیئت علمی از مخزن دانش پژوهشی «دانشگاه شهید چمران اهواز» بهعنوان بخشی از مخزن دانش سازمانی این دانشگاه، شناسایی مشکلات این سامانه و ارائه راهکار برای ارتقای آن است. این پژوهش ...
-
شناسایی ساختار محتوایی مطالعات علم اطلاعات و دانششناسی بر اساس واژگان و مفاهیم مقالات آن در پایگاه اطلاعاتی وبآوساینس (2009-2013)
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2018-06-01)هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل ساختار واژگان و مفاهیم مقالات «علم اطلاعات و دانششناسی» با استفاده از نگاشتهای علمی همواژگانی در پایگاه «وبآوساینس» است. روش بهکاررفته در پژوهش حاضر تحلیل محتوای واژگان و مفاهیم متون ...
-
بررسی تأثیرات رایانش ابری بر یادگیری الکترونیکی
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2018-06-01)در دنیای آموزش، آموزش الکترونیکی بهعنوان مدل نوین ارائه خدمات آموزشی در حال فعالیت است. جهت استفاده بهینه از خدمات آموزشی آنلاین، در اختیار داشتن یک بستر فناوری مناسب بسیار حیاتی است. رایانش ابری فناوری نوینی است که با ...
-
بررسی نقش انواع بافتار همنویسهها در تعیین شباهت بین مدارک
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2018-06-01)رفع ابهام معنایی واژگان در بازیابی خودکار اطلاعات از چالشهای بزرگ این حوزه است. متن در خود عناصری محتوایی یا ساختاری دارد که با شناسایی و تحلیل آنها و استخراج الگوهای متفاوت میتوان به رفع ابهام معنایی و در نتیجه، افزایش ...
-
توسعه هستانشناسی فرایندمحور برای فناوریهای مدیریت دانش
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2018-06-01)هدف این پژوهش، ساخت هستانشناسی فناوریهای مدیریت دانش بر اساس کاربرد آنها در فرایندهای مدیریت دانش است. بنابراین، از یکسو تعریف دقیق فرایندهای مدیریت دانش و از سوی دیگر، تعریف فناوریهای مدیریت دانش مد نظر است. جهت ...
-
معرفی رویکردی ماشینی با استفاده از الگوریتم لسک و برچسبدهی نحوی جهت رفع ابهام از معنای کلمات
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2018-06-01)پژوهش حاضر به معرفی رویکردی ماشینی برای چگونگی رفع ابهام معنایی از کلمات میپردازد. در زبان فارسی، که ساختواژه پیچیدهای دارد، همنگارههای بسیاری ساخته میشوند که معانی گوناگونی در بافتهای گوناگون دارند. یکی از راههایی ...
-
انتیرانداک: سامانه یکپارچه توسعه مشارکتی هستاننگار فارسی
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2018-06-01)ساخت هستاننگار با وجود داشتن مزایای بسیار، مستلزم صرف زمان و هزینه زیادی است. محققان در راستای کاهش این هزینهها و همچنین افزایش دقت و کیفیت در فرایند ساخت هستاننگار، روشهای گوناگونی معرفی کردهاند. هدف اصلی این روشها، ...
-
همبستگی نظریه امیدواری در دقت بازیابی اطلاعات از پایگاههای اطلاعاتی علوم پزشکی
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2018-06-01)هدف این پژوهش تعیین همبستگی میان میزان امیدواری کاربران به زندگی و دقت بازیابی اطلاعات از پایگاههای اطلاعاتی علوم پزشکی است. روش پژوهش نیمهتجربی و جامعه پژوهش شامل 45 دانشجوی سال آخر پزشکی عمومی دانشگاههای دولتی شهر ...
-
اشتراکگذاری دادههای پژوهشی: رویکردهای ملی و بینالمللی
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2018-06-01)فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی نقش مهمی در تولید دادههای پژوهشی در حوزههای مختلف علمی ایفا میکنند. این دادهها نهتنها باعث ایجاد رشتههایی شدهاند که مبتنی بر دادههای پژوهشی هستند، بلکه باعث ایجاد پارادایم یا رویکرد ...
-
شناخت عوامل مشوّق و بازدارنده تسهیم دانش در شبکههای اجتماعی علمی پیوسته
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2018-06-01)هدف پژوهش حاضر توسعه راهبردهای بهبود تسهیم دانش در شبکههای اجتماعی علمی پیوسته از طریق شناخت عوامل مؤثر و بازدارنده بر تمایل به اشتراک دانش در این شبکههاست. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، ...
-
ترسیم چشمانداز پژوهش در علمسنجی و حوزههای سنجشی وابسته
(پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, 2018-06-01)علمسنجی از مباحث جذاب در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی به شمار میرود. این پژوهش بر آن است تا با استفاده از تحلیل هماستنادی، تصویری کلان و جامع از وضعیت پژوهشهای علمسنجی و حوزههای سنجشی وابسته ارائه نموده و مباحث اساسی ...



