نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقربانی, فتح اللهfa_IR
dc.contributor.authorقربانی, لیلاfa_IR
dc.contributor.authorرضایی, الهامfa_IR
dc.contributor.authorابراهیمی, ابراهیمfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T18:50:19Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T18:50:19Z
dc.date.available1399-07-08T18:50:19Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T18:50:19Z
dc.date.issued2018-12-22en_US
dc.date.issued1397-10-01fa_IR
dc.date.submitted2018-08-25en_US
dc.date.submitted1397-06-03fa_IR
dc.identifier.citationقربانی, فتح الله, قربانی, لیلا, رضایی, الهام, ابراهیمی, ابراهیم. (1397). رهیافتی فقهی ، پزشکی به معیار ممنوعیت سزارین انتخابی. طب و تزکیه, 27, 74-92.fa_IR
dc.identifier.issn1608-2397
dc.identifier.issn2251-6239
dc.identifier.urihttp://www.tebvatazkiye.ir/article_81899.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/53203
dc.description.abstract<strong>زمینه تحقیق:</strong> یکی از مباحث پزشکی که لازم است از لحاظ فقهی و اخلاقی مورد بررسی قرار گیرد، مسئله سزارین انتخابی است، چرا که در این نوع زایمان، زن باردار علیرغم اینکه برای او امکان زایمان به شکل طبیعی وجود دارد، اما به عللی چون: ترس از درد طاقت فرسای زایمان طبیعی و سایر دلایل غیر موجه پزشکی به سزارین اختیاری روی می آورد. از دیدگاه علم پزشکی سزارین یک زایمان پرخطر و مملوء از عارضه است که انجام آن فقط در موارد ضرور­ی قابل توجیه است و به عقیده متخصصین زنان و مامایی، روی آوردن به سزارین­انتخابی براساس دلایل غیر موجه پزشکی، نه تنها اقدامی نسنجیده است بلکه تبعات منفی­آن تا مدتها و گاه تا پایان عمر گریبانگیر مادر و فرزند می شود. بحث جایگزینی سزارین بجای زایمان طبیعی(واژینال) یا همان سزارین انتخابی با عکس العمل فقها و مراجع تقلید مواجه شده است، به گونه ای که در مورد آن آراء مختلفی ارائه نموده اند اما فحوای اکثر آراء ممنوعیت این روش است، لذا ما در این تحقیق برآنیم که با استناد به ادله عقلی و نقلی به اثبات برسانیم، که اقدام زن حامله به سزارین انتخابی در حالی که برای او امکان زایمان طبیعی وجود دارد، نامشروع و حرام است، گر چه با استناد به ادله عقلی و نقلی به اثبات رسانده ایم که اگر سزارین با استناد به دلایل پزشکی و در موارد ضروری انجام گیرد، مشروع و مجاز است. <strong>روش مطالعه: </strong>این مطالعه به صورت کتابخانه ای و توصیفی و تحلیلی انجام شد و با استمداد و تکیه بر کتب طراز اول فقه و حقوق شیعه و سایر مذاهب اسلامی و همچنین با استناد به مواد قانونی و تطبیق آن با آراء فقها در راستای اثبات فرضیه انجام گرفت. <strong>یافته ها: </strong>در ارتباط با حکم فقهی سزارین سه دیدگاه وجود دارد که دیدگاه مخالفان سزارین انتخابی به سبب استناد به ادله متقن بر سایر دیدگاهها أولویت دارد. <strong>نتیجه گیری: </strong>سزارین بطور مطلق ممنوع نیست بلکه به نحو موجبه جزئیه مشروع است.fa_IR
dc.format.extent532
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمعاونت آموزشی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکیfa_IR
dc.publisherMinistry of Health and Medical Education (MOHME), Deputy of Educationen_US
dc.relation.ispartofطب و تزکیهfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Medicine and Cultivationen_US
dc.subjectباروریfa_IR
dc.subjectزایمانfa_IR
dc.subjectممنوعیتfa_IR
dc.subjectمشروعیتfa_IR
dc.subjectدلایل پزشکیfa_IR
dc.subjectسزارینfa_IR
dc.titleرهیافتی فقهی ، پزشکی به معیار ممنوعیت سزارین انتخابیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentمدرس گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه پیام نور مرکزنهاوند، نهاوند، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد علوم و قرآن حدیث، دانشکده علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا، همدانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور نهاوند، گروه فقه و حقوق اسلامی، نهاوند، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه الهیات و معارف اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اراک، اراک، ایرانfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.spage74
dc.citation.epage92


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد