نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرنجبر, زهراfa_IR
dc.contributor.authorچیذری, محمدfa_IR
dc.contributor.authorصدیقی, حسنfa_IR
dc.contributor.authorفرهادیان, همایونfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T16:46:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T16:46:11Z
dc.date.available1399-07-08T16:46:11Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T16:46:11Z
dc.date.issued2020-02-20en_US
dc.date.issued1398-12-01fa_IR
dc.date.submitted2019-09-10en_US
dc.date.submitted1398-06-19fa_IR
dc.identifier.citationرنجبر, زهرا, چیذری, محمد, صدیقی, حسن, فرهادیان, همایون. (1398). نقش برنامه‌های آموزشی-ترویجی در مدیریت ریسک گندم‌کاران دیم استان کرمانشاه. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی, 11(51), 54-68. doi: 10.22092/jaear.2020.127680.1648fa_IR
dc.identifier.issn2717-1205
dc.identifier.issn2717-1213
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22092/jaear.2020.127680.1648
dc.identifier.urihttps://itvhe.areeo.ac.ir/article_121830.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/5236
dc.description.abstractکشاورزی بخش مهمی از اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که فعالیت در این بخش با ریسک‌های فراوانی همراه بوده و مدیریت آن نیازمند توجه جدی است. در همین راستا توجه به نقش برنامه‌های آموزشی-ترویجی و چگونگی واکنش کشاورزان در برابر انواع ریسک ها بسیار اهمیت دارد. هدف اصلی این پژوهش، ارائه مدل مدیریت ریسک تولید گندم با تأکید بر نقش برنامه‌های آموزشی-ترویجی به عنوان یکی از عامل‌های موثر در مدیریت ریسک در بین تولیدکنندگان گندم دیم استان کرمانشاه می‌باشد. جامعه‌ی آماری تحقیق 83442 تن بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و بهره‌گیری از نمونه‌گیری چند مرحله‌ای نسبت به انتخاب 383 تن از آنان اقدام شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه‌ای بود که روایی محتوایی آن توسط گروهی از متخصصان و پایایی با محاسبه آلفای کرونباخ تایید شد (94/0≥ɑ≥73/0). در تجزیه و تحلیل داده‌ها و به منظور مدل‌سازی از نرم‌افزارهای SPSS و SmartPLS استفاده شد. یافته‌ها گویای آن بود که بین بهره‌مندی از برنامه‌های آموزشی-ترویجی و آگاهی از منبع‌های ریسک رابطه مثبت و معنی‌داری وجود داشت. همچنین مدل‌ پیشنهادی با توجه به ضریب‌های تبیین متغیرهای موجود در مدل، قادر به تبیین 50 درصد از تغییرها در مدیریت ریسک بود. نتایج این پژوهش، بینش جدیدی به محققان، عامل‌های ترویج و کشاورزان ارائه می‌دهد تا با گسترش سطح همکاری های خود، در طراحی راهبردهای مناسب مدیریت ریسک اقدام کنند.fa_IR
dc.format.extent897
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherموسسه آموزش و ترویج کشاورزیfa_IR
dc.publisherAgricultural Research,Education and Extension Organizationen_US
dc.relation.ispartofپژوهش مدیریت آموزش کشاورزیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Agricultural Education Administration Researchen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22092/jaear.2020.127680.1648
dc.subjectریسکfa_IR
dc.subjectبرنامه های آموزشی- ترویجیfa_IR
dc.subjectراهبردهای رفتاریfa_IR
dc.titleنقش برنامه‌های آموزشی-ترویجی در مدیریت ریسک گندم‌کاران دیم استان کرمانشاهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی ،دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue51
dc.citation.spage54
dc.citation.epage68


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد