| dc.contributor.author | گودرزی, مجید | fa_IR |
| dc.contributor.author | فیروزی, محمد علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T18:47:18Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T18:47:18Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T18:47:18Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T18:47:18Z | |
| dc.date.issued | 2018-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-03-24 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-01-04 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | گودرزی, مجید, فیروزی, محمد علی. (1397). بهکارگیری تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره فازی در برنامهریزی راهبردی توسعه تاکسیرانی (مطالعه موردی: کلانشهر اهواز). پژوهشنامه حمل و نقل, 15(4), 113-128. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-3459 | |
| dc.identifier.issn | 2008-3351 | |
| dc.identifier.uri | http://www.trijournal.ir/article_85552.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/52084 | |
| dc.description.abstract | <em>امروزه یکی از مهمترین چالشهای پیش روی کلانشهرهای ایران مسئله حملونقل درونشهری است. </em><em>فقدان برنامهریزی راهبردی برای سامانههای حملونقل شهری علاوه بر اینکه موجب تکرار سرمایهگذاریهای مشترک در زیرساختهای جامعه میشود، باعث شده مشکلات بیشماری در اتصال زیرسامانهها به یکدیگر ایجاد و موجب ناهماهنگی و ناسازگاری این سامانهها با یکدیگر نیز گردد</em><em>.</em><em> در همین ارتباط، تاکسیرانی بهعنوان یکی از ارکان اساسی و بخشی فعال در سیستم حملونقل عمومی کلانشهرها از نقش پراهمیتی در توسعه کارکردهای</em><em>شهری</em><em>برخوردار</em><em>است که پرداختن به آن میتواند بخش زیادی از مشکلات سیستم حملونقل درونشهری کلانشهرها را مرتفع نماید. به همین منظور پژوهش حاضر درصدد است تا با استفاده از رویکردی تلفیقی از تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره در محیط فازی نظیر دیمتل فازی</em><em>(FDEMATEL)</em><em> و فرایند</em><em>تحلیل</em><em>شبکهای فازی</em><em>(FANP)</em><em>و با تلفیق آنها در مدل استراتژیک </em><em>SWOT</em><em>، به تدوین و اولویتبندی راهبردهای توسعه تاکسیرانی در کلانشهر اهواز بپردازد. در</em><em>راستای</em><em>دستیابی</em><em>به</em><em>این</em><em>هدف ضمن</em><em>مروری</em><em>جامع</em><em>بر</em><em>ادبیات</em><em>موضوع</em><em>مرتبط</em><em>با</em><em>پژوهش</em><em>حاضر</em><em>از</em><em>نظرات</em><em>تعداد</em><em>20</em><em>نفر</em><em>از</em><em>کارشناسان</em><em>و</em><em>خبرگان</em><em>حوزه حملونقل و ترافیک</em><em>استفادهشده</em><em>است. یافتههای حاصل از تلفیق تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره در محیط فازی با مدل </em><em>SWOT</em><em>، نشان داد که در جهت نیل به توسعه تاکسیرانی در کلانشهر اهواز، میبایست عملیاتی نمودن راهبردهای توسعه این نوع از حملونقل عمومی به ترتیب اولویت: اولویت اول) راهبرد تنوع</em><em>(ST)</em><em>؛ اولویت دوم) راهبرد بازنگری</em><em>(WO)</em><em>؛ اولویت سوم) راهبرد تهاجمی</em><em>(SO)</em><em>؛ و اولویت چهارم) راهبرد تدافعی</em><em>(WT)</em><em>، در رأس برنامههای اجرایی مدیران ذیربط قرار گیرد.</em> | fa_IR |
| dc.format.extent | 344 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهشنامه حمل و نقل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Transportation Research | en_US |
| dc.subject | حملونقل عمومی | fa_IR |
| dc.subject | برنامهریزی راهبردی | fa_IR |
| dc.subject | تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره | fa_IR |
| dc.subject | تاکسیرانی | fa_IR |
| dc.subject | کلانشهر اهواز | fa_IR |
| dc.title | بهکارگیری تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره فازی در برنامهریزی راهبردی توسعه تاکسیرانی (مطالعه موردی: کلانشهر اهواز) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 15 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 113 | |
| dc.citation.epage | 128 | |