| dc.contributor.author | محمدی, علی | fa_IR | 
| dc.contributor.author | موسوی, سیده عالیه | fa_IR | 
| dc.contributor.author | محمدی, سحر | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T18:47:07Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T18:47:07Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-08T18:47:07Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-29T18:47:07Z |  | 
| dc.date.issued | 2018-03-21 | en_US | 
| dc.date.issued | 1397-01-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2018-04-28 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1397-02-08 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | محمدی, علی, موسوی, سیده عالیه, محمدی, سحر. (1397). رتبهبندی استانهای کشور در صنعت حمل و نقل با استفاده از آنتروپی شانون و تابع زیان تاگوچی. پژوهشنامه حمل و نقل, 15(1), 121-138. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 1735-3459 |  | 
| dc.identifier.issn | 2008-3351 |  | 
| dc.identifier.uri | http://www.trijournal.ir/article_61163.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/52019 |  | 
| dc.description.abstract | <em>صنعت حمل و نقل یکی از ارکان مهم و اقتصادی هر منطقه است. زیرا علاوه بر اینکه خود، یکی از بخشهای مهم و زیربنایی محسوب میشود، بر بسیاری از فعالیتها دیگر جوامع تأثیرگذار است و امکان بهرهوری مناسب از استعدادهای بالقوه کشور را </em><em>ف</em><em>راهم میسازد. اینکه کدام استان از قابلیتهای بیشتری در این صنعت برخوردار است موضوع مهمی است که میتواند به مدیران در تصمیم</em><em></em><em>گیری بهتر تخصیص منابع و امکانات و برنامهریزیهای توسعه کمک کند. با وجود اهمیت صنعت حمل و نقل، تا به امروز مطالعه چندانی درباره رتبهبندی استانهای کشور در این صنعت صورت نگرفته است.</em><em>هدف از این پژوهش ارزیابی و رتبهبندی استانهای کشور در حوزه حمل است.  برای این منظور ابتدا صنعت حمل و نقل در چهار بخش حمل و نقل هوایی، آبی، باربری و مسافربری تقسیمبندی شده است. برای هر بخش، شاخصهای مناسب بر اساس مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان تعیین و دادهها از مراجع آماری معتبر استخراج گردیده است. در ادامه با استفاده از روش آنتروپی شانون، وزن شاخصها در هر بخش محاسبه گردید، سپس با استفاده از تابع زیان تاگوچی، استانها با عنایت به </em><em>عملکرد در هر یک از چهار حوزه رتبهبندی گردیدند. این پژوهش از نوع <br /> توصیفی-تحلیلی میباشد، </em><em>قلمرو پژوهش</em><em>کلیه</em><em>استانهای</em><em>کشور</em><em>و دوره زمانی آن مربوط به سال 1391 میباشد. </em><em>بر اساس نتایج به دست آمده، در بخش مسافربری استان سمنان رتبه نخست و استان یزد رتبه آخر را کسب کرده است. استان تهران در بخش باربری و همچنین حمل و نقل هوایی، رتبه اول را به خود اختصاص داده است. در این دو بخش، به ترتیب استانهای گلستان و اصفهان در رتبه آخر قرار گرفتهاند. در حمل و نقل آبی استان هرمزگان در رتبه نخست و استان خوزستان در آخرین رتبه قرار گرفته است.</em><br /> <strong> </strong> | fa_IR | 
| dc.format.extent | 289 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | پژوهشنامه حمل و نقل | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Journal of Transportation Research | en_US | 
| dc.subject | صنعت حمل و نقل | fa_IR | 
| dc.subject | رتبهبندی استانها | fa_IR | 
| dc.subject | آنتروپی شانون | fa_IR | 
| dc.subject | روش تاگوچی | fa_IR | 
| dc.title | رتبهبندی استانهای کشور در صنعت حمل و نقل با استفاده از آنتروپی شانون و تابع زیان تاگوچی | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استاد، گروه مدیریت، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری مدیریت سیستمها، گروه مدیریت ، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 15 |  | 
| dc.citation.issue | 1 |  | 
| dc.citation.spage | 121 |  | 
| dc.citation.epage | 138 |  |