| dc.contributor.author | مؤمنی, خدامراد | fa_IR |
| dc.contributor.author | یزدانبخش, کامران | fa_IR |
| dc.contributor.author | اکبری, هدی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-02T00:05:07Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-23T00:05:09Z | |
| dc.date.available | 1399-08-02T00:05:07Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-23T00:05:09Z | |
| dc.date.issued | 2014-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2014-02-21 | en_US |
| dc.date.submitted | 1392-12-02 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مؤمنی, خدامراد, یزدانبخش, کامران, اکبری, هدی. (1393). اثربخشی نقاشی درمانی بر کاهش اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان کم توان ذهنیِ آموزش پذیر. روانشناسی بالینی کودک و نوجوان, 2(1), 9-24. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | X587-2345 | |
| dc.identifier.uri | http://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58269.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/470662 | |
| dc.description.abstract | <strong>مقدمه:</strong> نقاشیدرمانی نیز به عنوان روشی مناسب برای درمان و کاهش اختلالات رفتاری پیشنهاد شده است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی نقاشیدرمانی بر کاهش اختلالات دانشآموزان کمتوان ذهنی انجام شد.<br /> <strong>روش:</strong> مطالعهی حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون<sub>-</sub>پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی آموزشپذیر به تعداد 80 نفر با دامنهی سنی 8 تا 14 سال واقع در مراکز آموزش استثنایی شهرستان ایلام بود. پس از تکمیل پرسشنامهی مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990) توسط مادران این کودکان، 20 نفر که واجد شرایط بودند، انتخاب گردیدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. گروه آزمایش، به مدت 8 جلسهی هفتگی (45 الی 60 دقیقهای) طبق پروتکل سیلور (2008) به نقاشی کشیدن پرداختند و گروه کنترل در فعالیتهای عادی کلاس شرکت کردند. شرکتکنندگان 10 روز پس از آخرین جلسه و سه ماه بعد نیز پرسشنامهها را تکمیل کردند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون اختلالات رفتاری در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد و نتایج پیگیری نیز حاکی از ثبات دستاوردها بود.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: با توجه به نتایج این مطالعه، استفاده از روشهای درمانی غیردارویی همچون نقاشیدرمانی، در جهت کاهش اختلالات رفتاری دانشآموزان کمتوان ذهنی توصیه میشود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 432 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه ملایر | fa_IR |
| dc.publisher | Malayer University | en_US |
| dc.relation.ispartof | روانشناسی بالینی کودک و نوجوان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Clinical Child and Adolescent Psychology | en_US |
| dc.subject | نقاشی درمانی | fa_IR |
| dc.subject | اختلالات رفتاری | fa_IR |
| dc.subject | دانشآموزان کمتوان ذهنی | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی نقاشی درمانی بر کاهش اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان کم توان ذهنیِ آموزش پذیر | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه رازی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه رازی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه رازی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 2 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 9 | |
| dc.citation.epage | 24 | |