| dc.contributor.author | فریدی زاد, فروزش | fa_IR |
| dc.contributor.author | حیدری, محمدحسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | نیستانی, محمدرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-02T00:00:41Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-23T00:00:42Z | |
| dc.date.available | 1399-08-02T00:00:41Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-23T00:00:42Z | |
| dc.date.issued | 2020-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-06-13 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-03-23 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | فریدی زاد, فروزش, حیدری, محمدحسین, نیستانی, محمدرضا. (1398). بررسی رابطه گفتگومحوری در خانواده با خودگردانی فرزندان و تبیین تربیتی آن. فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده, 14(49), 7-23. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2645-4955 | |
| dc.identifier.issn | 2645-5269 | |
| dc.identifier.uri | https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205025.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/470287 | |
| dc.description.abstract | هدف مقاله، نخست، بررسی رابطه الگوی ارتباطی گفتگومحور در خانواده با خودگردانی فرزندان و سپس تبیین تربیتی آن بود. جامعه آماری این پژوهش، تمام دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان (162937 نفر) در سال تحصیلی94 ـ 95 درنظر گرفته، و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و فرمول کوکران، حجم نمونه 384 نفر تعیین شد. ابزارهای اندازهگیری شامل دو پرسشنامه ارتباط مبتنی بر گفتگوی والدین و خودگردانی فردی بود که روایی آنها بهصورت محتوایی و سازه تأیید، و پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (پرسشنامه اول 91/0 و پرسشنامه دوم 75/0) محاسبه، و سپس دادهها با استفاده از نرمافزارSPSS نسخه 21 تحلیل شد. یافتههای بخش اول این پژوهش نشان داد که بین الگوی ارتباط گفتگومحور والدین با خودگردانی فرزندان رابطه معناداری هست. همچنین بین سه بعد اول الگوی ارتباطی گفتگومحور در خانواده (میزان برقراری ارتباط با فرزندان، درک حضور فرزندان، مدیریت گفتگوی خانوادگی) با خودگردانی فرزندان رابطه معناداری وجود دارد. در بخش تبیین تربیتی و با بهرهگیری از روش تحلیلی ـ استنتاجی، پس از مروری اجمالی بر نظریه یادگیری شناختی، چنین نتیجهگیری شد که گفتگو در خانواده بهعنوان نوعی محرک شناختی قوی و اثرگذار، فرزندان را دائماً به تفکر و اعلام موضع مجبور، و توانایی استدلال را در آنها تقویت خواهد کرد. از سوی دیگر، پذیرش فرزندان از سوی والدین و شرکت دادن آنها در مباحث خانوادگی، باعث ایجاد اعتماد فرزندان به توان فکری و استدلالی خود میشود و نهایتاً خودگردانی فردی را در آنها تقویت میکند. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام | fa_IR |
| dc.publisher | Imam Hussein University | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | The Women and Families Cultural-Educational | en_US |
| dc.subject | ارتباط مبتنی بر گفتگو | fa_IR |
| dc.subject | خودگردانی فردی | fa_IR |
| dc.subject | فرزندپروری | fa_IR |
| dc.subject | خانواده | fa_IR |
| dc.title | بررسی رابطه گفتگومحوری در خانواده با خودگردانی فرزندان و تبیین تربیتی آن | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشآموخته کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 14 | |
| dc.citation.issue | 49 | |
| dc.citation.spage | 7 | |
| dc.citation.epage | 23 | |