نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرهبر, عباسعلیfa_IR
dc.contributor.authorزارع, احمدfa_IR
dc.contributor.authorسلگی, محسنfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T23:48:55Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T23:48:56Z
dc.date.available1399-08-01T23:48:55Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T23:48:56Z
dc.date.issued2013-02-19en_US
dc.date.issued1391-12-01fa_IR
dc.date.submitted2012-07-25en_US
dc.date.submitted1391-05-04fa_IR
dc.identifier.citationرهبر, عباسعلی, زارع, احمد, سلگی, محسن. (1391). تحلیل گفتمانی نامة تنسر:. نشریه علمی دانش سیاسی, 8(2), 43-62.fa_IR
dc.identifier.issn2008-0743
dc.identifier.issn2228-6594
dc.identifier.urihttp://pkn.journals.isu.ac.ir/article_1329.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/469834
dc.description.abstract<em>این نوشتار بر آن شده تا با مبنا قرار دادن نامة تنسر به کشف اندیشه‌های سیاسی عصر ساسانی نایل شود. این نامه حاوی مضامین مهمی در توضیح اندیشه‌ها و عملکردهای اردشیر بابکان و به‌تبع آن گفتمان رایج عصر ساسانی می‌باشد. تنسر در این نامه با طراحی مرزبندی خود با دو الگوی مانویه که در این مقاله در قالب گفتمان «هنجاری» و مزدکیه که در قالب گفتمان «عدالت‌محور» قرار می‌گیرند، به تفسیر و تبیین اندیشه‌هایش می‌پردازد. دین دال مرکزی گفتمان هنجاری است؛ اما در انشعاب شکل گرفته از این گفتمان که در ادامه به‌عنوان گفتمان عدالت‌محور از آن یاد خواهد شد، به دال شناوری تبدیل می‌شود که از مرکزیت تقلیل یافته و جای خود را به دال مرکزی عدالت و برابری طبقات اجتماعی می‌دهد و خود تبدیل به دال درجه دو می‌‌شود. در گفتمان نظم‌محور نیز، نظم بر گرفته از نظم کیهانی به‌عنوان دال مرکزی تلقی شده ‌است و چارچوب گفتمانی آن جزء‌به‌جزء مورد بررسی قرار می‌‌گیرد. روح حاکمِ نامه، اندیشة «نظم‌محور» است که منجر به یک شیوة حکومتی خاص به نام «شاهنشاهی» می‌شود. دایرمدار تمامی ساختارهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، «شاهنشاهی» بوده و برای آن طراحی و تدارک شده‌اند، و در عین حال ساختارهای مزبور قوام و دوام خود را ملهم از «نظم کیهانی» می‌دانند. نظم کیهانی منجر به اندیشة یک پیکره و یک سر می‌شود؛ که شاهنشاه نقش سر را برای پیکرة جامعه بازی می‌کند. روش این مقاله، تحلیل گفتمانی و مأخوذ از مقالة نظریة گفتمان دیوید هوارث[i] است.</em>fa_IR
dc.format.extent258
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه امام صادق علیه السلامfa_IR
dc.publisherImam Sadiq Universityen_US
dc.relation.ispartofنشریه علمی دانش سیاسیfa_IR
dc.relation.ispartofPolitical Knowledgeen_US
dc.subjectنظم کیهانیfa_IR
dc.subjectدینfa_IR
dc.subjectعدالتfa_IR
dc.subjectنامه تنسرfa_IR
dc.subjectاندیشه سیاسیfa_IR
dc.titleتحلیل گفتمانی نامة تنسر:fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلوم سیاسی از منظر ایرانیfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد اندیشه سیاسی در اسلام دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue2
dc.citation.spage43
dc.citation.epage62


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد