نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرضائی, مهدیهfa_IR
dc.contributor.authorشبیری, سید محمدfa_IR
dc.contributor.authorسرمدی, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorلاریجانی, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T23:23:52Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T23:23:53Z
dc.date.available1399-08-01T23:23:52Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T23:23:53Z
dc.date.issued2017-06-22en_US
dc.date.issued1396-04-01fa_IR
dc.date.submitted2016-11-08en_US
dc.date.submitted1395-08-18fa_IR
dc.identifier.citationرضائی, مهدیه, شبیری, سید محمد, سرمدی, محمدرضا, لاریجانی, مریم. (1396). بررسی سواد محیط‌زیستی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان مرکزی با تاکید بر جنسیت و مقایسه آن از دیدگاه اسلام و اکوفمنیسم. انسان و محیط زیست, 15(2), 107-120.fa_IR
dc.identifier.issn1562-5532
dc.identifier.urihttp://he.srbiau.ac.ir/article_10811.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/469060
dc.description.abstractهدف پژوهش حاضر آشنایی با میزان آگاهی، نوع نگرش و رفتارهای محیط‌زیستی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان مرکزی و بررسی رابطه متغیر جنسیت و آگاهی، نگرش و رفتارهای محیط‌زیستی این دانشجویان و تحلیل نتایج آن از طریق تطبیق با دو رویکرد اکوفمنیسم و اسلام است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع پیمایشی است که برای تحلیل نتایج و تطبیق آن با دو دیدگاه مورد مطالعه از تحلیل اسناد و مدارک و مرور ادبیات تحقیق استفاده شده است. در این پژوهش جامعه آماری عبارت بود از 13701 نفر دانشجویان دانشگاه پیام نور استان مرکزی که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 377 نمونه از آن‌ها به صورت تصادفی انتخاب و موردمطالعه قرار گرفت. ابزار اصلی پژوهش حاضر پرسش‌نامه‌ای در چهار بخش است که قبل از اجرای نهایی برای افزایش روایی و اعتبار آن به صورت آزمایشی به اجرا در آمد. تجزیه و تحلیل داده‏ها با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی از طریق نرم‌افزار spss انجام شد. بر اساس یافته‏های این پژوهش، نگرش و رفتار دانشجویان نسبت به آگاهی آنان سطح بالاتری را نشان داده و تفاوت معنی‌داری بین آگاهی، نگرش و رفتارهای محیط‌زیستی دانشجویان زن و مرد وجود نداشت. این نتایج با پیش‌فرض‌های رویکرد اکوفمنیسم هم‌خوانی نداشته ولی با پیش‌فرض‌های دیدگاه اسلامی هماهنگی داشت؛ بنابراین ارتقای سواد محیط‌زیستی آحاد جامعه- اعم از زن و مرد- باید مورد توجه برنامه‌ریزان راهبردی و سیاست‌گذاران آموزش‌های محیط‌زیستی قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent623
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن متخصصان محیط زیست ایران با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانfa_IR
dc.publisherIranian Society Of Environmentalists(IRSEN)en_US
dc.relation.ispartofانسان و محیط زیستfa_IR
dc.relation.ispartofHuman & Environmenten_US
dc.subjectمحیط‌زیستfa_IR
dc.subjectدانشجویانfa_IR
dc.subjectجنسیتfa_IR
dc.subjectاکوفمنیسمfa_IR
dc.subjectاسلامfa_IR
dc.titleبررسی سواد محیط‌زیستی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان مرکزی با تاکید بر جنسیت و مقایسه آن از دیدگاه اسلام و اکوفمنیسمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیات علمی، گروه آموزش محیط‌زیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. *(مسوول مکاتبات)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه آموزش محیط‌زیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه آموزش محیط‌زیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue2
dc.citation.spage107
dc.citation.epage120


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد