نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشعاعی, محمد حسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T22:15:48Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T22:15:49Z
dc.date.available1399-08-01T22:15:48Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T22:15:49Z
dc.date.issued2019-11-22en_US
dc.date.issued1398-09-01fa_IR
dc.date.submitted2019-10-14en_US
dc.date.submitted1398-07-22fa_IR
dc.identifier.citationشعاعی, محمد حسین. (1398). تشابه و تفاوت: واکاوی مولفه های بنیادین ارتباطات میان فرهنگی از منظر قرآن کریم. اسلام و ارتباطات میان فرهنگی, 1, 63-80.fa_IR
dc.identifier.issn2717-00007
dc.identifier.issn2717-0292
dc.identifier.urihttp://irc.journals.hozehkh.com/article_146.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/465930
dc.description.abstractامروزه دانش ارتباطات میان فرهنگی که ترکیبی از دو دانش فرهنگ و ارتباطات است،‌ ‌مورد توجه نظری و کاربست عملی افراد و سازمان‌های مختلف با اهداف متفاوت قرار گرفته است.در حالی که بنیادهای نظری این دانش مبتنی بر انسان فردگرای سکولار فرهنگ نهاد بنا‌ شده است، ضروری است با عنایت به قرآن به عنوان کتابی که هم هرچه گفته است حق و حقیقت است و هم شامل تمام حقیقت، زمینه سازی پیدایش و گسترش این دانش را مبتنی بر آموزه های اسلامی فراهم-آورد.<br /> دراین راستا، تلاش شده است تا با دو روش تحلیل محتوی و تحلیل مضمون در آیات شریفه قرآن، چارچوب نظری انسان شناسی قرآنی ترسیم شود. اولویت مفهومی این چارچوب در مقایسه با چارچوب فعلی این دانش در عرصه جهانی طراحی می‌شود، که این خود می‌تواند نوآورانگی این پژوهش محسوب شود. ازجمله دستاوردهای این پژوهش آن است که قرآن با به رسمیت شناختن تفاوت‌ها واشاره تعلیلی به آن "لیتعارفوا" و در عین حال اصل ننگاشتن آنها، اشاره به جوهر مشترک در میان انسان ها با عنوان فطرت" فطرت الله التی فطر الناس علیها" در بعد بینشی و گرایشی و حکمت در بعد بینشی و کنشی دارد.‌بنابراین ترکیب فطرت و حکمت که به ترتیب دلالت بر اشتراک نظری و عملی میان انسان‌ها در قالب نگرشی دارد، در کنار فرهنگ که ناظر به اختلافِ مکان،زمان و زبان محور است، سه پایه ساختمان ارتباطات میان فرهنگی است که با جمع و عدل دوگان‌های فرد-اجتماع، ساختار-عاملیت، درزمانی-‌همزمانی در جهت موفقیت در دنیا و سعادت در آخرت برخواهد‌ بود.<br />  <br /> Intercultural communication as a cross-disciplinary is a combination of culture and communication that has been well received by scholars and officials due to its coverage of various subjects. By examining the theoretical foundations of this discipline, one can understand the importance and centrality of the concept of difference. In the current discipline, the difference is at the core of the categories and analyzes, so we see a variety of dimensions of cultural difference. Regardless of the theoretical foundations of this discipline that, ironically, have a profound link to its application in the field, this research seeks to establish and expanded this knowledge based on Islamic teachings the Qur'an as an eternal miracle of Islam, a book of all truth and truth.<br /> In this regard, it has been attempted to delineate the theoretical framework of Quranic anthropology by using a descriptive-analytical method in the verses of the Qur'an. Therefore, it is tried to design the conceptual priority of this framework in comparison with the existing framework of this knowledge in the global arena, which can be considered as the innovation of this research. The findings of the study show that while the existing knowledge of western intercultural communication focuses solely on individualism, the Qur'an recognizes its differences as literal and at the same time does not refer to them as recognizing differences, and instead it refers to the common essence among humans called “Fitrat" which can imply in the aspect of insight and tendency and wisdom in the aspect of insight and action. Hence, building a foundation intercultural communication, which is just a fundamental difference, in the Islamic view has two other foundations, namely, Fitrah and Wisdom. Thus the tripod of the intercultural communication building has a simultaneous look at difference and similarity and will be able to adopt and execute policies with the dualities of individual-community, structure-agency, Synchronic - diachronic to succeed in the world and happiness in the hereafter. It may be possible to present the comprehensiveness of the Islamic religion to a global audience in terms of such dualities.fa_IR
dc.format.extent512
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمعاونت پژوهش حوزه علمیه خراسانfa_IR
dc.relation.ispartofاسلام و ارتباطات میان فرهنگیfa_IR
dc.subjectانسان شناسی قرآنیfa_IR
dc.subjectارتباطات میان فرهنگیfa_IR
dc.subjectحکمتfa_IR
dc.subjectفطرتfa_IR
dc.subjectفرهنگfa_IR
dc.subjectQuranic Anthropologyfa_IR
dc.subjectIntercultural Communicationfa_IR
dc.subjectwisdomfa_IR
dc.subjectFitrahfa_IR
dc.subjectCulturefa_IR
dc.subjectالگوی اسلامی ارتباطات میان فرهنگیfa_IR
dc.subjectمطالعه الهیات تطبیقیfa_IR
dc.titleتشابه و تفاوت: واکاوی مولفه های بنیادین ارتباطات میان فرهنگی از منظر قرآن کریمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق عfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.spage63
dc.citation.epage80
nlai.contributor.orcid0000-0001-9701-3585


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد