دوره 17, شماره 4

 

ارسال های اخیر

  • بازسازی قصرشیرین از روایت تا واقعیت پژوهشی برای دست یافتن به محتوای نظری طرح های بازسازی 

    کلهرنیا*, بیژن (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2012-12-21)
    چـکیـده افزایش آثار مخرب سوانح طبیعی نشان می دهد که برنامه­ریزی های جامع تری برای جبران آثار این رویدادها باید انجام شود. توصیه­های جهانی بر ادغام تجربه­ها و توجه به محتوای نظری بازسازی­ها تأکید دارد. منظور از جنبه ...

  • تقدس فراگیر فضا در اسلام: نگاه تکلیف‌گرا 

    ناری قمی, مسعود (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2012-12-21)
    چکیده در این نوشتار مفهوم مقدّس بودن کالبد از حیث ادراکی و انتساب آن به مکان یا فضا از دید اسلام با رجوع به منابع اصلی سنّت بازنگری شده است و تقدّس به عنوان مفهومی عارض بر فضا (که مبنای الیاده در تعبیر مکان یا عنصر ...

  • تخمین کارایی کانال¬های انتقال نور افقی در ساختمان¬های عمیق* نمونه: بناهای اداری تهران 

    مهدوی نژاد, محمدجواد؛ بمانیان, محمدرضا (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2012-12-21)
    چکیده   امروزه بخش ساختمان، از مصرف کننده ترین بخش ها در ارتباط با مصرف انرژی الکتریکی می باشد. تلاش برای کاهش مصرف انرژی، انسان ها را در پی یافتن جایگزینی مناسب برای آن، از میان انرژی های تجدید پذیر، به سمت ...

  • رهنمودهای طراحی برای ساختارهای جدید در زمینه¬ی تاریخی 

    شاه تیموری, یلدا؛ مظاهریان, حامد (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2012-12-21)
    چکیده شهر همچون موجود زنده­ای است که حیات آن با ظهور بناهای جدید تداوم می­یابد. در واقع شهر محصول دوره­های تاریخی متعدد است، دوران معاصر نیز با حضور ساختارهای جدید خود در این روند حضور خواهد داشت و معماری امروز ما ...

  • پرورش توانایی طراحیِ طراحان مبتدی معماری* طراحی، کاربست و آزمون یک محیط یادگیری سازنده‌گرا 

    طلیسچی, غلامرضا؛ ایزدی, عباسعلی؛ عینی‌فر, علیرضا (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2012-12-21)
    چکیده هدف تحقیق حاضر، طراحی، کاربست و آزمون راهکاری تربیتی برای پرورش توانایی طراحی دانشجویان مبتدی معماری است. این راهکار تربیتی، یک محیط یادگیری است که محصول یک طراحی آموزشی سازنده‌گرا، و متضمن دلالت‌های تربیتی یک ...

  • هم‌گرایی سه گونۀ بنیادین هندسی و پیدایش هندسۀ مسجد ایرانی* 

    حجت, عیسی؛ ملکی, مهدی (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2012-12-21)
    چکیده چگونگی پیدایش هندسۀ مسجد چهارایوانی گنبددار یا مسجد ایرانی در هاله‌ای از ابهام است و گونه‌شناسی متداول مساجد ایران برمبنای شمار ایوان‌ها نیز از این ابهام نمی‌کاهد. هندسه، جان‌مایۀ هر نوع معماری است که با تعریف ...