نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorآفرین, فریدهfa_IR
dc.contributor.authorشکوری ثانی, معصومهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T20:58:16Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T20:58:32Z
dc.date.available1399-08-01T20:58:16Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T20:58:32Z
dc.date.issued2019-09-23en_US
dc.date.issued1398-07-01fa_IR
dc.date.submitted2018-07-08en_US
dc.date.submitted1397-04-17fa_IR
dc.identifier.citationآفرین, فریده, شکوری ثانی, معصومه. (1398). تبیین و تطبیق وجوه بی‌علاقگی در تجربه‌ی زیباشناختی از نظر کانت، شوپنهاور و نیچه. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 24(3), 5-16. doi: 10.22059/jfava.2018.261631.665984fa_IR
dc.identifier.issn2228-6039
dc.identifier.issn2538-5178
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jfava.2018.261631.665984
dc.identifier.urihttps://jfava.ut.ac.ir/article_73182.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/462780
dc.description.abstractبی‌علاقگی یکی از ویژگی‌های اساسی تجربه زیباشناختی قرن هجدهم بریتانیا و آلمان است. در این پژوهش با <strong>روش تحلیلی-تطبیقی</strong>، چیستی مولفه‌ها و وجوه بی‌علاقگی در شاخه آلمانی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. <strong>هدف</strong> از شناخت وجوه بی‌علاقگی، ایجاد تمایز میان تجربه‌ی زیباشناختی و سایر تجارب شناختی، اخلاقی و نیز ذوقی است. قائل‌شدن به چنین تفکیکی، از جستجو در آرای کانت حاصل شده است. اما آیا دیدگاهی به این سرسختانه که در مرحله اول به خودمختاری و جدایی تجربه و امر زیباشناختی از سایر تجارب می‌انجامد، در تفکر شوپنهاور و نیچه هم قابل پیگیری است؟ این پژوهش با تأمل در زیباشناسی سه متفکر یعنی کانت؛ شوپنهاور و نیچه، بی‌علاقگی را در سه دسته نظری، عملی و حسی قابل تقسیم می‌بیند و بر این نکته تأکید می‌کند که کانت در هر سه شاخه با رادیکال‌ترین نحوه نگاه، زمینه اساسی اندیشه شوپنهاور و نیچه را فراهم آورده است. <strong>نتیجه</strong> اینکه شوپنهاور با تغییراتی در این رویکرد، همچنان نوکانتی باقی می‌ماند، اما مسیر حرکت نیچه به منزله یک متفکر پساکانتی در بخش بی‌علاقگی حسی (به ویژه در تبارشناسی اخلاق)، به جهت رویکرد و تأکیدات متفاوت، از تفکر کانت فاصله می‌گیرد. از این‌رو، این پژوهش رویکرد کانت را سرسخت، دید شوپنهاور را منعطف و نگاه نیچه را در بحث بی‌علاقگی، ضعیف ارزیابی می‌کند.fa_IR
dc.format.extent19008
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Tehran University College of Fine Artsen_US
dc.relation.ispartofنشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمیfa_IR
dc.relation.ispartofHonar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Tajassomien_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jfava.2018.261631.665984
dc.subjectزیباییfa_IR
dc.subjectامر زیباfa_IR
dc.subjectبی علاقگیfa_IR
dc.subjectتجربه‌ی زیباشناختیfa_IR
dc.subjectزیباشناسی آلمانیfa_IR
dc.titleتبیین و تطبیق وجوه بی‌علاقگی در تجربه‌ی زیباشناختی از نظر کانت، شوپنهاور و نیچهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه سمنانfa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue3
dc.citation.spage5
dc.citation.epage16


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد