| dc.contributor.author | کفشچیان مقدم, اصغر | fa_IR |
| dc.contributor.author | اله خانی, کریم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-01T20:49:52Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-22T20:50:00Z | |
| dc.date.available | 1399-08-01T20:49:52Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-22T20:50:00Z | |
| dc.date.issued | 2017-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-10-10 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-07-18 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کفشچیان مقدم, اصغر, اله خانی, کریم. (1396). بررسی مولفه های تعاملی فرم و متن در ساختار زیباشناسانه آثار نقاشی ایران. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 22(4), 23-32. doi: 10.22059/jfava.2017.131160.665268 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-6039 | |
| dc.identifier.issn | 2538-5178 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jfava.2017.131160.665268 | |
| dc.identifier.uri | https://jfava.ut.ac.ir/article_64023.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/462686 | |
| dc.description.abstract | آنچه نگاره های ایران رادرکنار دیگر ویژگیهایش متمایز از نقاشی های هم عصر خود و حتی پس از آن معرفی می نماید، نوع نگرش هنرمند در شرح موضوعاتی با بنمایه های تخیلی،افسانه ای، تغزلی و تاریخی و تعامل زیباشناختی میان متن و فرم وبسط مفهومی اثر است که با طرح سوال اصلی پژوهش یعنی؛ چگونگی وجوه زیباشناختی فرم متن نوشتاری و چیدمان وترکیب آن درکادر و عناصر بصری اثر، به مطالعه آن می پردازد. <br /> در مقاله حاضر، ضمن بررسی عناصر بصری و ساختار زیبایی شناختی نگاره ها، تلاش شده تا با مطالعه چگونگی تعامل مولفه های بصری فرم ها و متون ،تاثیر زیباشناختی، محتوایی و معنایی نوشته ها در کنار نقش ساختاری و تعاملی آنها، موردپژوهش و ارزیابی قرار گیرد که به نظر می رسد، هنرمند از این تعامل به عنوان کیفیت بصری در نگاره ها بهره برده است و بر این اساس محقق گردید که نگرش محققین و هنرمندانی که نگاره های ایران را صرفا تصویر سازی متون و مرتبط با متن می نگرند، فرض درستی نیست و نگاره هایی که هنرمند در کمپوزیسیون آنها متن را با دقت خاصی گزینش نموده است میان متن وفرم نوشتاری رابطه معناداری وجود داشته و از تعامل بصری ویژه ایی برخوردارند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 9447 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.publisher | University of Tehran University College of Fine Arts | en_US |
| dc.relation.ispartof | نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Honar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Tajassomi | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jfava.2017.131160.665268 | |
| dc.subject | کلید واژه ها: نگارگری | fa_IR |
| dc.subject | ترکیب بندی | fa_IR |
| dc.subject | فرم و متن | fa_IR |
| dc.subject | زیباشناختی | fa_IR |
| dc.subject | نقاشی ایرانی | fa_IR |
| dc.title | بررسی مولفه های تعاملی فرم و متن در ساختار زیباشناسانه آثار نقاشی ایران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد | fa_IR |
| dc.contributor.department | هنرمند | fa_IR |
| dc.citation.volume | 22 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 23 | |
| dc.citation.epage | 32 | |