| dc.contributor.author | خسروی بیژائم, فرهاد | fa_IR |
| dc.contributor.author | صالحی کاخکی, احمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | یزدانی, ملیکا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-01T20:48:59Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-22T20:49:02Z | |
| dc.date.available | 1399-08-01T20:48:59Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-22T20:49:02Z | |
| dc.date.issued | 2016-12-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-01-18 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-10-28 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خسروی بیژائم, فرهاد, صالحی کاخکی, احمد, یزدانی, ملیکا. (1395). مطالعه فرمی و ساختاری کتیبههای نستعلیق در مساجد قاجاری اصفهان و مقایسه آن با نمونههای مشابه صفوی. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 21(4), 65-76. doi: 10.22059/jfava.2016.59954 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-6039 | |
| dc.identifier.issn | 2538-5178 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jfava.2016.59954 | |
| dc.identifier.uri | https://jfava.ut.ac.ir/article_59954.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/462668 | |
| dc.description.abstract | بسیاری از کتیبههای نستعلیق قاجار، توسط خوشنویسانی مانند آقا محمد باقر سمسوری و فتح الله جلالی، که در زمره پیروان میرعماد و محمد صالح اصفهانی به شمار میروند، نوشته شده است. <br /> اصلیترین سوال این پژوهش بنیادی این است که مهمترین تحولات فرمی و ساختاری کتیبههای نستعلیق در مساجد قاجاری اصفهان چیست؟ بدین جهت، ضمن بررسی جامعه آماری مورد نظر، بر اساس روش نمونهگیری طبقه بندی پسین، نتایجی قابل توجه حاصل شده است. مساجدی چون مسجد سید، رحیم خان، رکن الملک، کرمانی و صفا، پنج مسجدی هستند که کتیبه نستعلیق در تزئینات آنها دیده میشود. مطالعه روند تاریخی اجرای این کتیبه ها، نشاندهنده وقفه طولانی مدت در اجرای کتیبههای نستعلیق در طول سده 13 ه.ق است که به نظر میرسد، این روند کند با شتاب چشمگیری از نظر تعداد و تنوع، در اوایل سده 14 هـ.ق احیا شده است. تنوع رنگی بالا، تزئین پس زمینه قاب بندیها و نیز نوآوری در فرم قابها، را میتوان از جمله نوآوریهای قابل توجه نمونههای قاجاری در مقایسه با نمونههای صفوی دانست.<br /> دستاورد دیگر این پژوهش، شکلگیری تفاوتهای قابل ملاحظه در زمینه اجرای کتیبههای قاجاری، نسبت به دوره صفوی است. جالب اینجاست که در جامعه آماری نمونههای قاجار، از کتیبههای گچی به عنوان زمینه استفاده نشده و بیشتر کتیبهها به شیوه کاشی خشتی اجرا شدهاند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 2850 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.publisher | University of Tehran University College of Fine Arts | en_US |
| dc.relation.ispartof | نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Honar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Tajassomi | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jfava.2016.59954 | |
| dc.subject | کتیبه نگاری نستعلیق | fa_IR |
| dc.subject | خوشنویسان قاجار | fa_IR |
| dc.subject | مساجد اصفهان | fa_IR |
| dc.subject | تحولات فرمی | fa_IR |
| dc.title | مطالعه فرمی و ساختاری کتیبههای نستعلیق در مساجد قاجاری اصفهان و مقایسه آن با نمونههای مشابه صفوی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | مربی مدعو دانشگاه هنر اصفهان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار دانشگاه هنر اصفهان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری دانشگاه هنر اصفهان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 21 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 65 | |
| dc.citation.epage | 76 | |