نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخسروی بیژائم, فرهادfa_IR
dc.contributor.authorصالحی کاخکی, احمدfa_IR
dc.contributor.authorیزدانی, ملیکاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T20:48:59Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T20:49:02Z
dc.date.available1399-08-01T20:48:59Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T20:49:02Z
dc.date.issued2016-12-21en_US
dc.date.issued1395-10-01fa_IR
dc.date.submitted2016-01-18en_US
dc.date.submitted1394-10-28fa_IR
dc.identifier.citationخسروی بیژائم, فرهاد, صالحی کاخکی, احمد, یزدانی, ملیکا. (1395). مطالعه فرمی و ساختاری کتیبه‌های نستعلیق در مساجد قاجاری اصفهان و مقایسه آن با نمونه‌های مشابه صفوی. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 21(4), 65-76. doi: 10.22059/jfava.2016.59954fa_IR
dc.identifier.issn2228-6039
dc.identifier.issn2538-5178
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jfava.2016.59954
dc.identifier.urihttps://jfava.ut.ac.ir/article_59954.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/462668
dc.description.abstractبسیاری از کتیبه‌های نستعلیق قاجار، توسط خوشنویسانی مانند آقا محمد باقر سمسوری و فتح الله جلالی، که در زمره‌ پیروان میرعماد و محمد صالح اصفهانی به شمار می‌روند، نوشته شده است. <br /> اصلی‌ترین سوال این پژوهش بنیادی این است که مهمترین تحولات فرمی و ساختاری کتیبه‌های نستعلیق در مساجد قاجاری اصفهان چیست؟ بدین جهت، ضمن بررسی جامعه آماری مورد نظر، بر اساس روش نمونه‌گیری طبقه بندی پسین، نتایجی قابل توجه حاصل شده است. مساجدی چون مسجد سید، رحیم خان، رکن الملک، کرمانی و صفا، پنج مسجدی هستند که کتیبه نستعلیق در تزئینات آنها دیده می‌شود. مطالعه روند تاریخی اجرای این کتیبه ها، نشان‌دهنده وقفه طولانی مدت در اجرای کتیبه‌های نستعلیق در طول سده 13 ه.ق است که به نظر می‌رسد، این روند کند با شتاب چشمگیری از نظر تعداد و تنوع، در اوایل سده 14 هـ.ق احیا شده است. تنوع رنگی بالا، تزئین پس زمینه قاب بندی‌ها و نیز نوآوری در فرم قاب‌ها، را می‌توان از جمله نوآوری‌های قابل توجه نمونه‌های قاجاری در مقایسه با نمونه‌های صفوی دانست.<br /> دستاورد دیگر این پژوهش، شکل‌گیری تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ در زمینه اجرای کتیبه‌های قاجاری، نسبت به دوره صفوی است. جالب اینجاست که در جامعه آماری نمونه‌های قاجار، از کتیبه‌های گچی به عنوان زمینه استفاده نشده و بیشتر کتیبه‌ها به شیوه کاشی خشتی اجرا شده‌اند.fa_IR
dc.format.extent2850
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Tehran University College of Fine Artsen_US
dc.relation.ispartofنشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمیfa_IR
dc.relation.ispartofHonar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Tajassomien_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jfava.2016.59954
dc.subjectکتیبه نگاری نستعلیقfa_IR
dc.subjectخوشنویسان قاجارfa_IR
dc.subjectمساجد اصفهانfa_IR
dc.subjectتحولات فرمیfa_IR
dc.titleمطالعه فرمی و ساختاری کتیبه‌های نستعلیق در مساجد قاجاری اصفهان و مقایسه آن با نمونه‌های مشابه صفویfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentمربی مدعو دانشگاه هنر اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشگاه هنر اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری دانشگاه هنر اصفهانfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue4
dc.citation.spage65
dc.citation.epage76


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد